Abonneren

Vacatures

"Tweetende tuinders"

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen week

Top 5 - afgelopen maand

Weer

en profilering op duurzaamheid en kwaliteit

Agri- & foodsector kan internationale positie versterken door samenwerking

Het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) signaleert kansen voor de Nederlandse agri- & foodsector in nabije én opkomende markten. Of bedrijven die uitdaging aankunnen, hangt deels af van hun strategie. Tijdens de International Agri & Food Challenge op 14 oktober kunnen bedrijven advies op maat krijgen over hun mogelijkheden over de grenzen. Imagebuilding op het gebied van duurzaamheid en kwaliteit, ketenbenadering en krachtenbundeling zijn cruciaal voor hun internationale concurrentiepositie.

Bij een International Challenge worden ondernemers uitgedaagd na te denken over hun kansen in het buitenland. Daarvoor wordt alle expertise rond een thema op zo'n dag bijeengebracht. Die formule slaat aan. "Ondernemers zijn enthousiast over International Challenges, omdat ze in korte tijd toegang krijgen tot de relevante netwerken op één specifiek gebied," aldus Marije Hulshof, directeur NL EVD Internationaal. "Dit keer staat een van Nederlands sterkste sectoren centraal: de agri- & foodsector, een sector die nauw verweven is met duurzaamheid. We zijn internationale trendsetters op dit gebied. Of we dit de komende jaren ook kunnen blijven, is de uitdaging waar we nu voor staan."

Internationale uitdagingen in agri- & foodsector

Met een aandeel van 10 procent in het bnp is de agri- & foodsector van grote betekenis voor de Nederlandse economie. Internationale activiteiten zijn big business. Veel toegevoegde waarde is te danken aan de sterke positie van Nederlandse bedrijven in de wereldhandel en de investeringen van Nederlandse agribusiness in partnerlanden. Volgens het ministerie van LNV kan de Nederlandse agri- & foodsector zijn sterke positie in de wereld handhaven en verder uitbouwen door met name te werken aan:
  • Versterking van het Nederlandse imago op het gebied van hoogwaardige productie en duurzaamheid.
  • Een goede strategie om zijn positie op buitenlandse markten te handhaven, te versterken of uit te breiden.
  • Krachtenbundeling, om sterker te staan ten opzichte van concurrenten. NL EVD Internationaal organiseert daarom samen met het ministerie van LNV de International Agri & Food Challenge om bedrijven op weg te helpen.

Nieuwe contacten, nieuwe inzichten

Op de International Agri & Food Challenge kunnen ondernemers terecht met concrete vragen. Alle veertig Agricultural Assistants van Nederlandse landbouwraden in de hele wereld komen op de Challenge bijeen. Dat is uniek. Ondernemers kunnen een-op-een met hen in gesprek over reële mogelijkheden voor hun bedrijf op diverse buitenlandse markten. Ook ontmoetingen met andere experts en ondernemers leveren nieuwe inzichten en mogelijkheden op. De informatiemarkt, interactieve sessies, lunch en borrel bieden royaal gelegenheid tot kennisuitwisseling en het opbouwen van de goede netwerken. Juist dit is voor ondernemers de toegevoegde waarde van een International Challenge.

De drie interactieve sessies gaan in op de internationale perspectieven in de levensmiddelenindustrie, de agrologistiek en de bio-based economy. Deze onderwerpen zijn gekozen op basis van vragen die bij NL EVD Internationaal zijn binnengekomen en trends en kansen die het ministerie van LNV signaleert. Tijdens deze sessies gaan experts in op vragen uit de zaal. Duurzaamheid en ketenbenadering zijn daarbij belangrijke issues.

Aanmelden

Bedrijven die geïnteresseerd zijn in deelname aan de International Agri & Food Challenge kunnen zich aanmelden op www.agentschapnl.nl/internationalchallenge

Overige Evenementen

Naast de International Agri & Food Challenge organiseert NL EVD Internationaal jaarlijks nog drie andere International Challenges. Verder worden ook economische missies en vele andere evenementen georganiseerd voor mkb-bedrijven die internationaal zaken willen doen.

NL EVD Internationaal

NL EVD Internationaal, onderdeel van Agentschap NL, stimuleert internationaal ondernemen en samenwerken en een positieve beeldvorming van Nederland in het buitenland. Agentschap NL is een agentschap van het ministerie van Economische Zaken. Agentschap NL voert beleid uit voor diverse ministeries als het gaat om duurzaamheid, innovatie en internationaal. Agentschap NL is het aanspreekpunt voor bedrijven, kennisinstellingen en overheden. Voor informatie en advies, financiering, netwerken en wet- en regelgeving.

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven