In totaal zijn 3.058 strategische partnerships in de Agrifood bestudeerd. Hieruit blijkt dat corporate development in eerste instantie zorgt voor betere financiƫle prestaties. Bij uitbreiding van het netwerk met een te groot aantal partners wordt het effect ervan echter negatief.
Optimaal resultaat bij 8 partners
Het optimale resultaat wordt in dit onderzoek gemiddeld bereikt als een bedrijf ongeveer 8 partnerships per jaar aangaat. Worden dit er meer, dan ontstaat er een negatieve invloed op het rendement. Redenen hiervoor zijn onder andere toenemende kosten voor het managen van meerdere integratieprocessen en voor het onderhouden van contacten met diverse partners. Overmoed ligt ook op de loer, dus ABN Amro waarschuwt: netwerken zijn een middel, geen doel op zich.Investeer in producttechnologie
In het 'bedrijven' van corporate development is het devies: focus op product- of procestechnologie. Immers, technologie vormt meer en meer een onderscheidende factor in de sector. Het vinden van technologische partners draagt dus bij aan het succes van Agrifoodbedrijven. De afstand tussen de Agrifood en meer technologische gebieden als 'life science', (petro)chemie en farmacie wordt steeds kleiner. Zo heeft Unilever vorige week een samenwerkingsovereenkomst gesloten met het Amerikaanse bedrijf Ampere Life Sciences, met als doel te komen tot innovatieve producten tegen veroudering.Internationale overnames
Daarnaast is de bank behoedzaam in haar advies als het gaat om internationale overnames. Deze zijn namelijk moeilijker te beheersen en vereisen een langere voorbereiding. In veel gevallen is het wijs om eerst een minderheidsbelang te nemen of een andere vorm van partnership aan te gaan.Veranderende markt noopt tot actie
De Agrifood wordt momenteel gekenschetst door invloedrijke ontwikkelingen die de structuur van de sector zullen veranderen. De consument zal meer specifiek op hem toegesneden producten verlangen. Verder neemt private label hand over hand toe en drukt het traditionele merkproducten steeds vaker uit de schappen. De overheid stelt striktere eisen aan voedingsmiddelen en het speelveld wordt steeds internationaler. Een zekere schaalgrootte zal daarmee nog belangrijker worden. Intensievere samenwerking wordt verwacht, binnen en tussen sectoren. Kennis vergaren over succesvolle acties in corporate development is zo waardevoller dan ooit en de 'kunde van samenwerken' van toenemend belang.Het onderzoek
Er is een selectie van 3.058 bedrijven gemaakt uit 59.977 corporate development transacties wereldwijd over de periode 1996-2005. Voor dit onderzoek werkte ABN AMRO samen met Cranfield University in Londen. Onderwerp van studie waren beursgenoteerde bedrijven, maar er is geen reden om aan te nemen dat de bereikte conclusies niet geldig zouden zijn voor (middel)grote Nederlandse ondernemingen.Het rapport 'Corporate development en de rol van bedrijfsnetwerken' is te vinden op de website van ABN Amro.
bron: ABN Amro,