Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Veel aandacht voor Mademoiselle Oignon.NL

Verdubbeling aantal handelsaanvragen op Sial 2010

De nationale uienhandel mocht zich afgelopen week tijdens de internationale voedingsbeurs Sial 2010 in Parijs verheugen in veel interesse. Met 168 handelsaanvragen waarvan 117 concrete vragen naar Nederlandse ui was deze Sial een absoluut beursrecord voor de Nederlandse uienhandel; nog niet eerder was er zo veel interesse in de Nederlandse ui op een vakbeurs. De deelname in 2008 resulteerde in een kleine 80 aanvragen. De verklaring voor de stijging wordt met name gezocht in de diverse matige oogsten van onder meer de Oost-Europese landen gecombineerd met de beschikbaarheid van Nederlandse uien.

Uienpromotie

De Nederlandse uienhandel liet zich in Parijs van haar beste kant zien: ‘mademoiselle oignion.NL’ presenteerde zich tijdens de Sial aan de internationale voedingswereld en werd veelvuldig gefotografeerd door bezoekers en media. Sial Parijs markeerde het sluitstuk van de promotieactiviteiten die GroentenFruit Bureau dit jaar ondernam. Zo werd deelgenomen aan de Fruit Logistica en de Fruit Logistica Asia. Rondom de beurzen werd veel extra media-aandacht gecreëerd met de uitreiking van de ‘nieuwe oogst’ aan hooggeplaatsten in Hongkong en de introductie van de nieuwe ui.NL concept.

Onion.nl

Ook online werd dit jaar goed gescoord. Maar liefst 5500 maal werd de site bezocht door internationale vakbezoekers. De site die beschikbaar is in het Nederlands, Engels, Frans, Spaans en Russisch. Met name de lijst van exporteurs werd veel bezocht.

Nieuw verbindend concept

Op verzoek van de uienhandel werd dit jaar een nieuw concept geïntroduceerd die de keten van teelt, handel en verwerking verbindt met een consumentgericht verhaal dat het unieke onderscheid van Nederlandse ui verwoord. Zo werd in het kader van een ketenkwaliteitslabel.NL de volgende zeven basisprincipes van de Nederlandse ui ontwikkeld:
  1. Beschikbaarheid: jaarrond: Nederland kent een sterke clustering van bedrijven en een efficiënt logistiek systeem: deze optimale samenwerking in de keten zorgt voor hoge leverbetrouwbaarheid voor de detaillist en maximale beschikbaarheid voor de consument. Geen ander land in de wereld kan een breed assortiment jaarrond leveren. Gekoppeld aan de natuurlijke eigenschappen van de Nederlandse ui (hard, hoog droge stof gehalte) maakt dit dat de Nederlandse ui jaarrond geleverd kan worden.
  2. Natuurlijkheid: De vruchtbare kalkrijke en steenvrije grond gekoppeld aan het gematigde klimaat zijn ideaal voor het telen van ui. De teler maakt gebruik van zuiver water, optimale voeding en zoveel mogelijk biologische gewasbescherming zodat de planten in een ideale biotoop gezond kunnen groeien. Daarnaast is het klimaat van nature optimaal voor het telen van een harde ui (met een hoog droge stof gehalte). De bodem in Nederland is zodanig dat extra voeding nauwelijks toegediend hoeft te worden.
  3. Voedselveiligheid: Nederlandse telers, verpakkers en handelaren werken volgens GlobalGAP of QS, BRC, IFS kwaliteitssystemen die de voedselveiligheid borgen. Binnen 4 uur is traceerbaar waar het product vandaan komt (teler, oogstdag en perceel, teeltproces).
  4. Smaak: De smaak van het product wordt beïnvloed door de rassenkeuze, door maximaal benutting van het klimaat en door een optimale bodem. Nederlandse uien worden op grootte, hardheid en inhoudsstoffen getest.
  5. Duurzaamheid: De bodem in Nederland is zodanig dat het toevoegen van extra voedingsstoffen nauwelijks nodig is. Door goede preventieve gewascontrole wordt het toepassen van gewasbeschermingsmiddelen en kunstmest geminimaliseerd.
  6. Vakmanschap: De uienteelt bestaat in Nederland al meer dan 200 jaar en wordt van vader op zoon overgedragen. Nederland is het internationale kenniscentrum op het gebied van voedingslandbouw.
  7. Vers: Dankzij een efficiënt distributiesysteem, uitstekende bewaarcondities en de nabijheid van wereldhavens bereikt de ui haar bestemming in de kortst mogelijke tijd.
Publicatiedatum: