De deelnemende bedrijven aan het gedigitaliseerde systeem vertegenwoordigen ruim driekwart van het totaal verhandelde volume uien. Vorig seizoen werd over een periode van 38 weken ruim 125.000 ton handel opgegeven in meer dan 700 transacties met een totale waarde van 20,5 miljoen euro. De Commissie streeft naar een percentage van 90 procent en zet zich in om bedrijven die nog niet meedoen het komende seizoen te betrekken. Er wordt onderscheid gemaakt tussen ingebrachte handel van boven en onder de grote rivieren. Elke week geven deelnemende bedrijven transacties door die voldoen aan de criteria van de beurs, waarbij ook controle uitgeoefend wordt op juistheid en compleetheid. Deelnemers hebben zich verplicht de spelregels in acht te nemen. Op basis van de ingebrachte transacties wordt door de handel iedere week een (anonieme) gemiddelde notering ingebracht. De gemiddelde notering die de handel inbracht week over het gehele seizoen minder dan één procent af van de uiteindelijke notering. De Commissie is daarmee tevreden en concludeert dat de inbreng van de handel blijkbaar een goed beeld geeft van de actuele marktsituatie. Ook deelnemende bedrijven reageren enthousiast en willen dit seizoen weer meedoen.
Duidelijk is dat de handel die plaatsvindt onder condities van de beursnotering vorig jaar slechts zo’n 20 procent van alle handel omvatte. Uienhandelaren hebben namelijk veel verschillende manieren om aan uien te komen. Variërend van eigen teelt of deelteelt tot uienpools, vaste contracten of contracten met allerlei participatieconstructies en zelfs partijen die door de telers uit handen worden gegeven om “op te ruimen”. Er zijn wel tien verschillende manieren waarop de handel regelmatig uien betrekt, waarvan het criterium van de beursnotering er slechts één is. Afhankelijk van het marktperspectief in een seizoen, de bedrijfsstrategie en risicospreiding worden hierin keuzes gemaakt. Het brede scala aan mogelijkheden om uien te betrekken, in combinatie met een vrije handelspositie door de hele keten en een exportmarkt die de hele wereld omvat, maakt de uiensector zo sterk en veerkrachtig. Frugi Venta zet daarom in op versterking van die positie door commerciële belangenbehartiging, inhoudelijke projecten en onderzoek van de SAU (zoals dit noteringsysteem) en een op export gerichte promotiestrategie door het GroentenFruitBureau.
Uit de opgegeven transacties blijkt dat zowel in het Noorden als Zuiden 25 procent van het ingebrachte volume uien GlobalGAP gecertificeerd te zijn. Dat is weliswaar iets hoger dan de naar schatting een op de vijf uientelers die het certificaat hebben (ca. 750 uientelers in Nederland), maar in vergelijking met bijvoorbeeld de fruitteeltsector heel laag, terwijl met name vanuit Europese bestemmingen een toenemende vraag is naar gecertificeerde uien. Vooral de grotere akkerbouwbedrijven en de jongere generatie telers die zich richten op kwaliteitsmarkten hebben het certificaat wel.
Opvallend voor de Commissie was dat GlobalGAP partijen over het vorige seizoen 0,54 cent meer opbrachten per kilo. Voor de handel is het een teken dat het certificaat zich terugverdient, want een teler met acht hectare uien levert het gemiddeld blijkbaar 2.500 euro extra op. Bovenop de voordelen dat een GlobalGAP partij sowieso meer afzetmogelijkheden heeft vanaf het begin tot het einde van het seizoen. Dat is gezien het overaanbod uien in sommige seizoenen een niet te veronachtzamen voordeel. Handelsbedrijven die zich specifiek richten op Europese markten hebben vaak al een pool of deelteeltovereenkomsten waarin GlobalGAP een vereiste is, waardoor ze continue beschikking hebben over gecertificeerd product.
De Commissie wil vanaf deze week de gedane transacties weer collectief inbrengen in de noteringscommissie en zich komend seizoen inzetten om nog meer bedrijven te betrekken. Zo probeert de handel ook dit seizoen weer haar steentje bij te dragen aan een goede uiennotering op de regionale beurzen.
Voor meer informatie:
Gijsbrecht Gunter (Voorzitter): 06 52 123 146 of [email protected]Inge Ribbens (Secretaris): 070 33 55 010 of [email protected]