Containervervoer Azië - Europa onrendabel door hoge brandstofkosten
Verladers hebben tarieven van $1.200 tot $1.350 per container nodig om geld te verdienen op de route die producenten in China verbindt met markten in Europa, aldus Kai Miller, hoofd van ICAP's containerdesk. Deze week zijn de tarieven voor het eerst sinds 24 februari onder dat niveau uitgekomen, laten de gegevens zien. De winst bij bedrijven zoals Maersk en Hapag-Lloyd AG zou onder druk kunnen komen te staan in de tweede helft van het jaar, als retailers Aziatische goederen inslaan voor het Kerstseizoen.
"Break-even tarieven zijn hoger dan in voorgaande jaren als gevolg van nog steeds stijgende brandstofprijzen", zei Miller in een e-mail. "De tarieven zullen onder druk blijven staan in het vierde kwartaal, omdat de overcapaciteit nog steeds niet wordt geëvenaard door een herstellende macro-economie. Winsten zullen vervolgens weer afnemen met potentiële verliezen."
De markt leidende Maersk van de in Kopenhagen gebaseerde A.P. Moeller-Maersk A/S, die een nettoverlies leed van $372 miljoen in de eerste helft van het jaar, zei dat het een "bescheiden" winst verwacht nadat de verladers de tarieven verhoogden. De Duitse Hapag-Lloyd zei dat de verdere tariefverhogingen "cruciaal" waren om de stijgende brandstofkosten te compenseren en een jaarlijks bedrijfsresultaat te boeken.
Sinds het einde van het tweede kwartaal is de algemene Shanghai Containerized Freight Index -een prijsmeting voor de vracht die 's werelds drukste haven verlaat- gedaald met 14 procent. De tarieven tussen Shanghai en het Middellandse Zeegebied schoven 2,3 procent tot $1.220 en daalden 36 procent sinds eind juni. De brandstofprijzen stegen 14 procent tot $646 per ton vanaf het laagste tarief dit jaar op 22 juni.
E-commercebedrijf INTTRA, dat 525.000 verzendingen per week behandelt, zei dat sommige globale trends voor het eerst sinds 2008 negatief zijn. Dit wijst op een "slecht vakantiewinkelseizoen". Topexporteconomieën China, de Verenigde Staten, India, Japan en Zuid-Korea zijn allemaal beïnvloed en de import naar de Verenigde Staten, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Spanje, Frankrijk, België en Nederland is gedaald.
Het Europees economisch vertrouwen daalde tot zijn laagst sinds 2009, omdat de werkloosheid in het eurogebied al 11 procent is. Dit komt doordat overheden moeite hebben met de schuldencrisis die heeft geleid tot reddingsoperaties van Griekenland, Ierland, Portugal en Spanje. Het Verenigd Koninkrijk, Spanje en Italië zitten allemaal in een recessie. "De capaciteit van de Europese handel is te groot en blijft groeien, terwijl de macro-economie onzeker is", zei Miller.
China Cosco Holdings Co. en China Shipping Container Lines Co., 's lands twee grootste reders, meldden grotere verliezen in het eerste halfjaar. China Shipping Container maakte een verlies van 1,28 miljard yuan (€158 miljoen) vanwege de brandstofkosten en lagere Azië-Europa tarieven. De stijgende concurrentie zou de tarieven in het tweede halfjaar raken en het overaanbod zal de situatie verergeren, zei China Cosco.
De G6-alliantie van Hapag-Lloyd, Neptune Orient Lines Ltd.’s APL Ltd. en Orient Overseas International Ltd. zal volgende maand stoppen met één van de zes wekelijkse Azië-Europa diensten en CKYH, met inbegrip van Cosco en Hanjin Shipping Co., zal één van de vijf diensten schrappen. Maersk ziet de Azië-Europa volumes in 2012 met 3 procent dalen, heeft 10 procent van de capaciteit afgehaald en zal volgend kwartaal verdere stappen ondernemen.
Source: Black Sea Grain