Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Albert Llaguerri, Manter Iberica:

"In vijf jaar razendsnel gegroeid in Spanje"

Tijdens de belangrijke Spaanse vakbeurs Fruit Attraction te Madrid vierde Manter Iberica S.L. het eerste lustrum. De eerste vijf jaar zijn succesvol verlopen voor het bedrijf. Wat als een eenmanszaak begon, is nu uitgegroeid tot een Spaanse deelneming waarin nu al 9 mensen werkzaam zijn.


Spaanse markt ontwikkelt zich snel, signaleren Willem de Jong, José Manuel Elíces, Albert Llaguerri en Michiel Eilander

“In de vijf jaar dat we inmiddels actief zijn in de Spaanse markt is ons bedrijf snel gegroeid. In 2013, het startjaar, was de Spaanse economie nog in een crisis. In die periode hebben we veel tijd geïnvesteerd in het opbouwen van een netwerk. Daar kunnen we vandaag de dag de vruchten plukken”, vertelt Albert Llaguerri, commercieel directeur van het Spaanse deelneming. Manter Iberica is in vijf jaar snel gegroeid vertelt de Spanje specialist. “We werken nu met 3 mensen in verkoop, 4 mensen in service en twee mensen op kantoor. Dat is nodig ook. De markt ontwikkelt zich op meerdere fronten razendsnel. Dit jaar zien we bijvoorbeeld een snelle ontwikkeling in de uienmarkt. Heel veel bedrijven willen investeren in nauwkeurige en snelle weeg- en inpakmachines Vooral de export van uien is dit jaar booming”, signaleert Llaguerri.

Turnkey projecten
Bij de start van het bedrijf Manter Iberica verkocht Llaguerri alleen Manter machines. “Klanten die tevreden zijn over onze wegers en verpakkers, vragen steeds vaker machines voor en na onze apparatuur als bijvoorbeeld wassers, polishers en palletiseerders. Dat betekent dat we meer en meer turnkey projecten leveren voor de inpakbedrijven, waarbij we ook de engineering verzorgen”, legt de Spanjaard uit. In de afzet van consumptieaardappelen ziet Llaguerri een trend naar het leveren van gewassen en gepolijste aardappelen in kleinere verpakkingen aan de supermarkt. “Consumenten kopen steeds vaker hun AGF bij de supermarkt en het belang van de lokale markten neemt af. Dat biedt kansen voor onze machines, die snel en nauwkeurig verpakken. Wat opvalt, is dat de Spaanse bedrijven ook verder willen mechaniseren om minder mensen op de werkvloer te hebben. Arbeid voor in het pakbedrijf is steeds moeilijker te vinden en wordt ook nog eens duurder. Wanneer verpakkingsbedrijven investeren, pakken ze het meteen professioneel aan. Dit is nodig om hun concurrentiepositie in de markt te versterken. Deze trend wordt versterkt door de verdergaande groei van supermarkten, maar ook door de komst van nieuwe ketens als Lidl. Naast het leveren van kwaliteit vormt ook de prijs een steeds belangrijker onderdeel van de onderhandelingen. Het verminderen van de vaste kosten helpt de grote verpakkers om beter te kunnen concurreren. Het steeds bredere pakket aan machines van verschillende fabrikanten als Tummers en Verbruggen helpt ons om deuren te openen en de klanten optimaal te voorzien”, signaleert Llaguerri.

Kleinere verpakkingen
De lokale markt blijft nog steeds een belangrijk afzetkanaal in Spanje, ondanks de genoemde groei van supermarkten. De beide kanalen vragen om totaal andere verpakkingen. “De grote 25-kilogramzakken netzakken leveren de verpakkers voor afzet aan de lokale markten en voor de export van aardappelen en uien. In de supermarkten zien we vooral verpakte aardappelen. Dit zijn voornamelijk 1-, 3-, 5- en soms 10-kilogramzakken. Een trend is het leveren van gemaksvoeding, waarbij de leverancier de aardappelen verpakt in een 0,5 kilogram verpakking die direct in de magnetron kan en zes minuten later dampend op het bord ligt. Op dit moment kopen consumenten 60 procent van de aardappelen in de supermarkt en 40 procent op de lokale markten”, legt Llaguerri de ontwikkelingen in de markt uit.

Vraag naar wegen en verpakken diepgevroren producten
Manter heeft in Spanje recentelijk een M16i Fr verkocht, die bedoeld is voor het verwerken van bevroren chorizo blokjes en dit is weer een heel andere markt dan de AGF-sector. Een andere M16i Fr draait al in Spanje wordt gebruikt voor het wegen van bevroren gamba's die daarna in kartonnen doosjes worden verpakt. Daarnaast is een M12i Fr geïnstalleerd die diepgevroren vis filets en paella mix afweegt. “Inspelen op deze bijzondere en snel groeiende markt van bevroren producten is een voorbeeld van het signaleren van trends in de markt en daar machines voor ontwikkelen”, benadrukt Manters verkoopdirecteur Michiel Eilander.

Voor meer informatie:
Manter International BV
P.O. Box 2124
NL-7801 CC Emmen
The Netherlands
Tel:: +31 591 62 63 00
sales@manter.com
www.manter.com 

Publicatiedatum: