Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

India: van uienverkoop uit manden naar online retail

India is een land dat zich de laatste jaren sterk ontwikkeld heeft. Dit is ook merkbaar in de uiensector, waar India van oudsher groot in is. “Je ziet de laatste jaren een sterke toename van de online retail, waarbinnen voorverpakte producten een grote rol gaan spelen”, aldus Michiel Eilander van Manter in de uienspecial van Vakblad Primeur. Vanwege deze sterke toename en de hoge export gaat het land ook veel automatiseren in de komende jaren.


India: van uienverkoop uit manden naar online retail

Manter verkoopt weeg- en verpakkingsapparatuur over de hele wereld en komt zo ook in India. “Wij werken in India samen met Allround India, die ons vertegenwoordigt in de markt”, vertelt Michiel Eilander van Manter. “De laatste jaren zien wij interessante ontwikkelingen daar. In West-Europa heeft de markt zich geleidelijk ontwikkeld. Eerst lagen de uien in de winkel in kratten, waar je ze uit kon halen en af kon wegen. Daarna kwamen de zakken met voorverpakte aardappelen en uien. Dat was voor ons een interessante ontwikkeling, want daar speelt onze apparatuur een belangrijke rol.”

“In India zie je nu steeds meer supermarkten ontstaan. Eerst werd nog veel op markten verkocht. Veel supermarkt ketens zoals Reliance, Wallmart, Bigbasket en Amazon in de online business, komen daar nu op de markt naast de bestaande Indiase retailers. Je zou dus denken dat de marktontwikkelingen daar hetzelfde zijn, maar dat is niet het geval. De online retail is daar namelijk ontzettend booming. De Indiase economie ontwikkelt zich namelijk zo snel, dat veel mensen geen tijd meer hebben om naar de supermarkt te gaan. Ook het dichtslibben van de grote steden met veel verkeersdrukte zorgt ervoor dat het veel tijd kost om naar de supermarkt te gaan. Er is een enorm groeiende middenklasse. De producten worden centraal opgeslagen en vanuit daar gedistribueerd. De boodschappen worden dan thuisgebracht bij de consumenten. Hierdoor slaat India als het ware een paar stappen over. Misschien lopen ze straks wel voor op ons.” De trend richting de online retail bestaat nu zo’n twee jaar, de automatisering volgde een halfjaar later.

Kwaliteit
Binnen de online retail is een grote rol weggelegd voor de gewassen, gesorteerde en verpakte producten. “Er is veel vraag naar verpakte uien, aardappelen, wortelen, knoflook en dergelijke. De kwaliteit van de verpakte producten moet echter 100% zijn, omdat consumenten het product ongezien aanschaffen. Lagere kwaliteit leidt tot klachten en dus nawerk, waardoor 100% kwaliteit belangrijk is”, vervolgt Michiel.

Automatisering
“De lonen liggen in India wel laag, maar de loonkosten wegen niet op tegen de automatiseringskosten. Dit komt vooral door de grote volumes die zij verwerken. De vraag naar de machines is exponentieel gegroeid. Een van de retailers heeft bijvoorbeeld aangegeven dat ze binnen een paar jaar een verviervoudiging van de productiecapaciteit willen. Wij werken hiervoor samen met Allround India. Zij produceren machines voor het sorteren, afstaarten en inspecteren van onder andere uien, waar wij als het ware op hen aansluiten. Op deze manier kunnen zij een compleet pakket aan klanten aanbieden.”

De kwaliteit van de Indiase uien is niet te vergelijken met de Europese uien. “De Indiase uien zijn totaal andere uien dan in Europa: klein, schijfvormig en erg droog, waardoor er veel vellen ontstaan die moeten worden afgezogen voordat ze in de verpakkingsmachine gaan. Ze groeien natuurlijk ook in totaal andere omstandigheden. Ze telen daar andere rassen en hoe ze eruit zien, verschilt ook. Er is wel een enorme focus op kwaliteit. Dit is zowel te wijten aan het feit dat ze veel exporteren, als aan het feit dat de retail er veel nadruk op legt. Ze kunnen zich niet permitteren dat er kwaliteitsproblemen in het zakje zitten”, aldus Michiel.



Naast online retail, is de export naar Zuidoost-Azië een belangrijke markt voor Indiase uien. “Van oudsher is India een enorme producent van uien. Zij exporteren vooral veel uien naar Zuidoost-Azië, zoals naar Maleisië , Sri Lanka en Indonesië. Dit is ook van invloed op de automatisering. Zij exporteren namelijk zowel kleine als grote verpakkingen. Vanwege deze grote export gaan de verwerkers ook veel automatiseren”, besluit Michiel. 

m.eilander@manter.com  

Publicatiedatum: