Voorzichtig optimistisch. Zo ziet een teler het binnenlandse Vidalia uienseizoen tegemoet.
John Shuman of Shuman Farms: "Zo voelen we ons als we met oogsten beginnen. Onze kwaliteit ziet er goed uit en onze opbrengsten voor de eerst geoogste uien liggen op of een beetje onder normaal op dit punt."
Wat Shuman opmerkt, is dat de voorste rijen van het gewas er beter uitzien dan de achterste. "Dat lijkt zeker zo te zijn momenteel. Onze reserve komt door het feit dat Vidalia als geheel dit seizoen 17% minder areaal heeft. Combineer dit met een nationaal uientekort en onze hoop op een goed aanbod deze zomer hangt op de opbrengsten van Vidalia's laatste seizoen. Met zorgen binnen de sector over een laat gewas is onze houding afwachten en zien wat ervan komt."
Laat seizoen
Hij voegt eraan toe dat elk aanbodtekort van Vidalia tijdens de zomeropslagseizoen meer gevoeld wordt dan in mei. "Als je dit in je achterhoofd houdt dan letten we goed op onze late seizoensrassen door te zien hoe ons zomeropslagseizoen zich ontvouwt."
Ondertussen is de markt voor zoete uien stabiel en blijft de vraag goed. Shuman Farms begon vorige week met het verladen van zoete uien die in het Amerikaanse Georgia geteeld waren en overgebracht werden naar Vidalia Sweet Onions.
Viva Fresh
Shuman zal z'n zoete uienprogramma dit jaar op de Viva Fresh in San Antonio bespreken, die van 25-27 april gehouden wordt. "We kijken ernaar uit om met iedereen over ons komende seizoen te praten. We staan bij booth #146. De beurs komt meteen nadat we met verladen van Vidalia uien begonnen zijn en dat is voor ons dus een goed tijdstip om met retailers contact te leggen over dit jaars gewas en om onze plannen voor het seizoen te bespreken."
Shuman toont dit jaar z'n RealSweet Vidalia uien in goed ontworpen containers en ander winkelmateriaal om consumenten voor te lichten over Vidalia uien en Shuman Farms.
Vidalia Uiencomité
Ondertussen introduceert het Vidalia Uiencomité een nieuwe marketingcampagne. Die heet 'Het zoete Leven' en toont de unieke rol van Vidalia uien als smaakvolle toevoeging aan gerechten die de consument helpt z'n kookkunsten en manier van entertainen een boost te geven om het leven nog zoeter en aangenamer te maken.
"Na ons onderzoek is het doel van de campagne om het merk te verstevigen door nadruk te leggen op goede smaak en manier van leven voor consumenten die graag koken, entertainen en, natuurlijk, Vidalia uien gebruiken."
De campagne omvat reclame, influencers, direct mail en deelname aan programma's in Georgia zoals tuinbouwtours en proeverijen.
Voor meer informatie:
John Shuman
Shuman Produce
Tel: +1-912-557-4477
[email protected]
www.realsweet.com
of
Bob Stafford
Vidalia Onion Committee
Tel: +1-912-537-1918
[email protected]