Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

De Peruaanse uienoogst weer normaal na turbulentie rond El Niño

Peruaanse uien kwamen eind juli de markt op en blijven tot eind januari beschikbaar. De gevarieerde geografie van Peru zorgt voor een divers klimaat waardoor telers door het hele land lange seizoenen hebben. 

Roberto Monge Vargas van KeyPeru: "We beginnen onze zoete uienoogst eind juni in Ica, ten zuiden van Lima, en in Olmos, dat in het noorden ligt op een afstand van 300-400 km van Ecuador. Aan het einde van november beginnen we ten noorden van Lima te oogsten en in de centrale kustgebieden. Door het gevarieerde weer hier zijn we in staat om zes maanden per jaar uien te leveren."

De Peruaanse oogsten hebben de afgelopen twee jaar geleden onder El Niño, waardoor de opbrengsten onvoorspelbaar waren en de uien kleiner dan gewoonlijk. Over de oogst van dit jaar zegt Roberto: "We hadden kouder weer en een langere winter dan gebruikelijk, maar dat was goed voor de uien. Tot nu toe waren de hoeveelheden goed en de uien hebben weer hun normale maten. Over het algemeen hadden we dit jaar hoeveelheden zoals we die kennen en had het gewas een gemiddelde kwaliteit, maar we winnen weer aan stabiliteit: ons gewas herstelt zich naar normaal na de turbulentie die El Niño veroorzaakte."

De VS is een van de belangrijkste markten voor Peruaanse uien en het Peruaanse gewas komt meestal in de VS aan wanneer ze daar klaar zijn met hun binnenlandse seizoen. "KeyPeru werkt met leveranciers in de VS en levert direct aan retailers daar. Dit jaar verloopt de overgang tussen de binnenlandse en importuien soepel en zien we een goede vraag. Dit betekent dat de markten in de VS nog niet verzadigd zijn. Dit is een van onze belangrijkste markten, maar het is ook een van onze belangrijkste concurrenten. Hun lokale teelt concurreert sterk met ons waardoor we moeten wachten tot het binnenlandse seizoen afgelopen is voordat we ons gewas kunnen exporteren."

Dezelfde situatie geldt voor hun export naar Europa. "We exporteren naar landen als Nederland en Spanje en hebben een overeenkomst met een bedrijf dat gespecialiseerd is in uien en knoflook. We zijn leverancier wanneer de Europese landen geen eigen teelt hebben. Dit betekent dat we ons gewas niet daarheen verladen als hun binnenlandse seizoen nog aan de gang is."

Over toekomstige markten: "We zouden ons bereik naar Azië willen uitbreiden omdat we een directe verbinding hebben: de Stille Oceaan. Logistiek gezien zou exporteren naar Azië voor ons erg gunstig zijn."

Er is ook vraag dichter bij huis. "Er zijn regionale markten die uien zoeken in Chili, Colombia en Argentinië en er zijn ook wat Midden-Amerikaanse landen. Deze landen kijken naar het aanbod van Peru."

Het bedrijf levert ook binnenlands uien en werkt samen met de Peruaanse supermarktketen Tottus. Ook leveren ze aan bedrijven die uien verwerken tot gekarameliseerde uien en voorgesneden uien. 

Het bedrijf is bezig met het testen van 30 rassen witte, zoete gele, rode en paarse uien en werkt met verschillende soorten zaden om te zien wat het best in hun klimaat groeit. 

"De huidige rassen geven een lagere opbrengst dan in vorige jaren. Nu heeft het gewas nog een goede kwaliteit, maar we werken er hard aan om te garanderen dat ons bedrijf in de toekomst goede gewassen blijft leveren. Naast onze aandacht voor voedingsveiligheid en sociale certificaten als de GlobalGAP en SMETA, richten we ons op duurzaamheid en zijn we al een decennium lang gecertificeerd met de Rainforest Alliance. We telen niet alleen maar uien, maar we focussen ons op de sociale impact en het effect op het milieu van ons bedrijf en hoe we dit kunnen blijven verbeteren."

Voor meer informatie:
Roberto Monge V.
KeyPeru
Tel: +511-4477747
Email: roberto@keyperu.com
www.keyperu.com

Publicatiedatum: