Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Verkeersmanagement treft voorbereidingen rond mogelijke no-deal Brexit

Samen met alle partners zoals Douane, Havenbedrijf Rotterdam, Havenbedrijf Amsterdam, Portbase en de betrokken gemeenten wordt weer hard gewerkt aan de voorbereiding op een eventuele no-deal Brexit op 31 oktober 2019. Het doel van deze gecoördineerde actie is om oponthoud als gevolg van extra douaneformaliteiten op ferryterminals van Rotterdam en Vlaardingen tot een minimum te beperken.

Hiervoor worden zogenoemde verkeerscirculatieplannen gemaakt en parkeerlocaties ingericht voor vrachtwagens waarvan de papieren niet voldoen aan de nieuwe douaneformaliteiten zodra het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie treedt.

Wees goed voorbereid
Exporteurs en importeurs moeten afspraken maken wie hun lading van of naar het VK vooraf digitaal voormeldt via Portbase. Dit kunnen zij zelf doen of uitbesteden aan een tussenpersoon, zoals een expediteur, douaneagent of vervoerder. Alle ferryterminals en het merendeel van de shortseaterminals stellen dit verplicht. Via deze Nederlandse ketenoplossing voor Brexit reist lading snel en zonder onnodig oponthoud door douanezaken van en naar het VK, ook na de Brexit.



Geen douanedocument, geen voormelding, geen oversteek
Voor vrachtwagens waarvan de papieren niet op orde zijn, worden de komende weken de bufferparkeerlocaties weer opgebouwd. Op deze tijdelijke locaties kunnen vrachtwagenchauffeurs contact opnemen met hun opdrachtgever of transportplanner om de noodzakelijke formaliteiten alsnog in orde krijgen. Deze tijdelijke bufferparkeerlocaties staan gemarkeerd op onderstaande kaart. Indien deze extra capaciteit onverhoopt ontoereikend zou zijn, hebben partijen extra overloopgebieden achter de hand. Bovendien heeft Rijkswaterstaat in overleg met alle partijen verkeerscirculatieplannen gemaakt om een goede doorstroming te borgen.


Tijdelijke vrachtwagenparkeerplaatsen voor de Brexit

Doorstroming verkeer
Er is voor elke terminal en omgeving een verkeersplan opgesteld met maatregelen om de mogelijke overlast van vrachtwagens te beperken. Dit verkeersplan heeft tot doel dat de doorstroming van het lokale en regionale verkeer op gang blijft. Dit doen we door het vrachtverkeer dat de papieren niet op orde heeft naar een aangewezen parkeerlocatie te begeleiden en wachtrijvorming bij de terminals te voorkomen.

Bufferparkeerlocaties inrichten
Rijkswaterstaat richt in samenwerking met het Havenbedrijf Rotterdam, de gemeente Rotterdam, de gemeente Vlaardingen, de gemeente Velsen, en de provincie Zuid-Holland in totaal 6 bufferparkeerlocaties in. Al deze tijdelijke locaties zijn voorzien van een omheining, verlichting, sanitaire voorzieningen en beveiliging. Van de circa 54 miljoen ton goederen die jaarlijks worden verhandeld tussen het VK en Nederland gaat circa 40 miljoen ton via de Rotterdamse haven, vooral via ferry- en shortseatransport. Zodra Brexit een feit is, vormen de Nederlandse zeehavens voor het VK een EU-buitengrens. Voor het goederenverkeer via de Nederlandse havens betekent dit onherroepelijk douaneformaliteiten. Bij een no-deal Brexit geldt dit per direct.

Rotterdam, Hoek van Holland en Vlaardingen
Op de noordoever in Hoek van Holland heeft de gemeente Rotterdam het terrein Oranjeheuvel gerealiseerd. Dit terrein ligt in de nabijheid van de ferryterminal in Hoek van Holland. Rijkswaterstaat heeft daar ruimte gerealiseerd voor circa 200 vrachtwagens. In Maasdijk, gemeente Westland, heeft Rijkswaterstaat een bufferlocatie voor circa 24 vrachtwagens ingericht. In de gemeente Vlaardingen worden op het DFDS-terrein 80 plekken gerealiseerd. Daarnaast wordt aan de Waterleidingstraat een secundaire opvanglocatie ingericht voor circa 80 vrachtwagens.

Op de zuidoever worden in opdracht van Havenbedrijf Rotterdam bufferparkeerlocaties ingericht aan de Moezelweg. Het grootste terrein aan de Moezelweg biedt ruimte aan circa 280 vrachtwagens. Dit terrein ligt in de nabijheid van de ferry- en shortseaterminals die opereren vanuit havengebieden Europoort en Rozenburg. Het terrein is goed bereikbaar vanaf de snelweg A15, zowel vanuit oostelijke als westelijke richting.

IJmuiden
Rijkswaterstaat richt samen met gemeente Velsen en Zeehaven IJmuiden een parkeerlocatie in op het ‘Blokkenterrein’ (opslagterrein van Rijkswaterstaat) aan de Zandvoortstraat in IJmuiden. Op deze tijdelijke locatie kunnen vrachtwagenchauffeurs in overleg met hun opdrachtgever of transportplanner de noodzakelijke formaliteiten alsnog in orde maken zonder (parkeer)overlast te veroorzaken. De tijdelijke parkeergelegenheid heeft capaciteit voor 45 vrachtwagens.

Bron: Port of Rotterdam

Publicatiedatum: