Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Fraudehelpdesk waarschuwt:

"Pas op voor dure telefoontjes uit Afrika"

Veel Nederlanders zijn de afgelopen weken gebeld door nummers uit Noord- en West-Afrikaanse landen, zoals Tunesië, Algerije en Mali. De Fraudehelpdesk waarschuwt iedereen om deze oproepen niet op te nemen en zeker niet terug te bellen. Wie dit wel doet, loopt het risico om een rekening van honderden euro's te ontvangen. 

Deze vorm van oplichting heet ook wel ‘wangiri-fraude’. ‘Wangiri’ is Japans en betekent ‘één keer overgaan en stoppen’. Bij deze fraude gaat de telefoon meestal slechts één keer over en ziet het potentiële slachtoffer vervolgens een gemiste oproep. De fraudeurs hopen dat diegene vervolgens uit nieuwsgierigheid terugbelt, wat erg duur is. De beller denkt namelijk dat hij of zij geen gehoor krijgt, maar ondertussen is er al verbinding en wordt er een bandje afgespeeld met een zogenaamde ‘wektoon’. De telefoon lijkt dus gewoon over te gaan. Aangezien de oplichters vaak peperdure servicenummers in gebruik hebben, loopt de rekening al snel behoorlijk op. 

De Fraudehelpdesk adviseert iedereen daarom om geen telefoontjes aan te nemen die afkomstig zijn uit landen waar ze geen familie of vrienden hebben en vooral om niet terug te bellen. 

Bron: Fraudehelpdesk 


Publicatiedatum: