De verdiensten van AGF-handelaren zijn afhankelijk van verschillende kostencomponenten. In tegenstelling tot andere sectoren is er sprake van een achterwaartse afrekenmethode. Met beperkte marges en fluctuerende dagprijzen zijn controle op kosten en het beperken van risico’s dagelijkse bezigheden bij AGF-bedrijven. Hoe zorgen we voor een positief resultaat bij uitmelding, vraagt Raymond Langeveld van Axians zich af in onderstaande blog.
Alles begint bij een goede structuur
Voordat goederen beschikbaar zijn voor verkoop, worden er al kosten gemaakt die direct aan een partij worden toegerekend. Dit beperkt zich niet tot alleen de directe kosten van het product. Het zijn juist de indirecte kosten die in de AGF branche bepalend zijn voor het resultaat, zoals
- Transport voor aanvoer
- Geconditioneerde opslag
- Om- of verpakken inclusief verpakkingen, labels en fust
- Afwaardering van producten i.v.m. afname van kwaliteit
- Uitval van product
- Verkoopkosten
- Logistieke kosten
Kies de juiste oplossing
Wanneer jouw afnemers zich over de wereld bevinden of je regelmatig te maken hebt met incidentele orders, dan is het makkelijk om te werken met vooraf ingevulde prijscalculaties die de verschillende kostencomponenten voor de verkoper inzichtelijk maken. Een bedrijf dat veel werkt met overzeese bestemming zal per order moeten bekijken wat de kosten voor zeevracht zijn aangezien ook deze fluctueren. Ditzelfde geldt ook wanneer leveranciers sterk variëren. Een goede kostenstructuur kan de helpende hand zijn voor de afdeling verkoop.
Als er sprake is van veel vaste afnemers of leveranciers en er bijvoorbeeld weinig fluctuaties in de kosten optreden, dan kan een geautomatiseerd systeem beter passen. Hierin kun je op verschillende niveaus standaard kosten vastleggen, zoals op klant, leverancier of artikelniveau. Deze inrichting zorgt voor automatische berekeningen en geeft AGF-bedrijven de mogelijkheid om snel te handelen op basis van de juiste gegevens.
Software en margeberekeningen
Veel ERP applicaties bieden de mogelijkheid om kosten toe te rekenen aan specifieke logistieke transacties of geproduceerde artikelen. Dit is meestal achteraf, terwijl het in de AGF-branche juist belangrijk is om vooraf deze kosten goed inzichtelijk te krijgen. Een goede branche specifieke AGF-oplossing biedt de mogelijkheid om deze kosten inzichtelijk te maken, zodat bij verkoop bekend is wat de begrote kosten zijn en wat de te verwachten marge is.
Trap niet in de valkuil
De grootste valkuil die wij zien bij AGF-bedrijven zijn in systemen vast ingestelde kosten die gedurende de tijd toch wijzigen. Hierdoor blijken de resultaten na het opmaken van de account sale of uitmelding tegen te vallen. Oeps, zijn de vrachtkosten voor deze order hoger? Daar had ik geen rekening mee gehouden!
Het continu analyseren van kostencomponenten en het bijstellen daarvan draagt bij positieve resultaten bij de eindafrekening. Wil je als AGF-bedrijf geen financiële verrassingen na uitlevering van orders en wil je weten hoe een ERP systeem daarbij kan helpen? Neem gerust contact met mij op
Voor meer informatie:
Axians
Tel: +31 88 988 90 00
Mob: Mob: +31 65515 06 15
raymond.langeveld@axians.com
www.axians.nl/i-fresh/