Andreas Krinninger, Linde:

"Modulaire heftrucks zijn het toekomstmodel"

De dieselmotor van de heftruck vervangen voor een elektrische? Dat is momenteel best lastig en kostbaar, want dan moet de machine fors worden verbouwd. Linde gaat het helemaal anders doen en komt met een modulaire heftruck, waardoor een dergelijke ombouw minder tijd en geld kost, zo bericht ondernemersvereniging evofenedex. 

De nieuwe generatie heftrucks is modulair opgebouwd en daardoor sneller te repareren en makkelijker op te waarderen. Bovendien is elke truck verbonden met het internet, zodat de status en de locatie te allen tijde beschikbaar zijn. Dit is althans de toekomstvisie van Linde Material Handling. Begin november lanceerde het bedrijf een complete nieuwe lijn heftrucks die van nul af aan opnieuw is ontworpen.

Nieuw team
“In 2013 hebben we een heel nieuw team geformeerd en aan het werk gezet”, aldus CEO Andreas Krinninger. Daar komt de nieuwe heftruckserie H20-H35 nu uit voort. Het werk van het team resulteerde onder meer in een vermindering van het aantal gebruikte soort schroeven met 50  procent. “Ook is de serie modulair ontworpen, zodat het vervangen van onderdelen een stuk eenvoudiger is. Dat maakt de truck duurzamer en makkelijker te repareren, waardoor hij sneller weer in gebruik kan worden genomen.” Om bijvoorbeeld een deel van de beschadigde beplating te vervangen moet nu een flink deel van de heftruck uit elkaar worden geschroefd en dat kan vaak niet op locatie.

“Door het modulaire concept is het straks minder vaak nodig om de machine terug te halen voor een reparatie.” Daarnaast is er een speciale versie gemaakt die met mast en al containers in kan rijden: een veelgevraagde optie.

Veiligheid
Uit onderzoek onder klanten van Linde bleek dat veiligheid voor medewerkers er met kop en schouders boven uitstak als reden om te investeren in nieuw materieel. Krinninger: “Het liefst wil een bedrijf nul incidenten.” Uit interviews met gebruikers kwam naar voren dat de instap van de huidige modellen als gevaarlijk werd gezien vanwege de smalle trede. Linde heeft de instap daarom verbeterd, waardoor het makkelijker is om in de truck te stappen.

Om de veiligheid in het magazijn nog meer te borgen, voegt Linde een interactief veiligheidsvest toe aan het assortiment. Het is voorzien van ledverlichting die gaat knipperen als er een heftruck in de buurt is. Het vest heeft verder een zendertje, gevoed door een kleine oplaadbare accu, dat ultra-wideband (UWB) radiosignalen uitzendt. De ontvanger van de signalen is aangebracht in de heftruck, waar de chauffeur vervolgens op het display kan zien of er mensen in de buurt zijn en zo ja hoeveel. Bovendien wordt de snelheid automatische begrensd totdat de mensen weer weg zijn uit de omgeving.

Behalve veiligheid is ook connectiviteit steeds belangrijker voor bedrijven die werken met heftrucks. Krinninger: “We kunnen op afstand zien of er een probleem is met een heftruck of zelfs voorspellen wanneer er een probleem ontstaat. Daarnaast kunnen ook bedrijven zien waar hun heftruck zich bevindt en wat de status ervan is. Zo kan ook worden bekeken of de heftruck efficiënter kan worden ingezet.”

Biodiesel
Van lithium-iontechnologie verwacht de CEO veel in de toekomst. “De ontwikkelingen op dat gebied gaan ontzettend snel. Batterijen worden steeds beter waardoor er langer met de machines kan worden gewerkt. Toch is dat niet de enige oplossing die ik zie. Ook de waterstoftechnologie ontwikkelt zich snel. In vier van onze vijf trucks kan al een waterstofcel worden ingebouwd.” Een probleem is wel de beschikbaarheid van waterstof, zegt Krinninger. “Daarom is biodiesel, dat ook een stuk schoner is, voor veel klanten een oplossing om duurzamer te werken.”

Bron: evofenedex


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© UienNieuws.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven