Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Yntze Buitenwerf, Seatrade Reefer Chartering

“Congestie in reefercontainers blijft nog maandenlang na-ijlen op de wereldmarkt”

Tholen – De congestie in China van reefercontainers blijft toenemen door de impact van het Coronavirus. De bottleneck zit hem vooral in de Chinese havens van o.a. Shanghai, Xingang, Tianjin en Ningbo. De havens maken melding van een volle capaciteit waar geen reefercontainer meer bij kan en adviseren dan ook de rederijen om elders hun lading te lossen. Rederijen voeren, door de oplopende extra kosten, een congestietaks in voor het reefervervoer richting China met prijzen die schommelen tussen de 1.000 en 1.250 dollar per reefercontainer.

“Die congestie van reefercontainers is niet alleen merkbaar in de Chinese havens maar ook in de naburige landen,” vertelt Yntze Buitenwerf van Seatrade. “Het verkrijgen van informatie over de toestand in Azië is niet altijd even makkelijk en we moeten een slag om de arm houden maar ook in Hong Kong is er geen reeferplug meer beschikbaar. Containerschepen moeten t.g.v. volle terminals doorvaren naar andere havens en dumpen zo hun containers in de regio waaronder Hong Kong, Vietnam, Maleisië, Taiwan, etc. Op die terminals blijven de containers dan nog weken staan alvorens feeder schepen slots krijgen om de containers op de juiste bestemming te kunnen afleveren.”

De containers die nu vaststaan op de terminals in Oost-Azië zorgen voor een schaarste aan reefers elders. “In Chili is de export van fruit naar China gestagneerd omdat er nauwelijks nog reeferboxen beschikbaar zijn. Containerschepen uit China hebben nauwelijks tot geen leeg equipment op hun schepen staan. Dat terwijl er al een groot tekort was aan reefers op de markt was door de varkensgriep in China. Dat heeft voor een toenemende export van vlees gezorgd vanuit bijvoorbeeld Europa en Zuid-Amerika naar China. Het coronavirus versterkt dat effect behoorlijk omdat er in China geen transport meer is vanuit de havens naar de bestemming in het achterland en havenpersoneel thuis blijft en zo de schepen niet kan lossen.”

Yntze ziet de toestand op de markt nog niet snel verbeteren. “Stel je voor dat ze morgen een medicijn hebben gevonden tegen Corona, dan gaat deze logistieke ramp nog maandenlang na-ijlen op de wereldmarkt. Reken maar eens na, als alle havens in China vol staan met reefers dan spreken we al snel over 120.000 reefer containers terwijl het totaal aantal reefercontainers wereldwijd ruw geschat ongeveer 1,5 tot 1,6 miljoen is. Dat betekent dat op basis van die cijfers ongeveer 8% van de reefers uit de markt is door de congestie. Dat terwijl de lading zoals groenten en fruit vaak nog in de container zit...”

De omstandigheden doen de vraag naar extra koelopslag in Europa en naar koelschepen toenemen. “Onze vloot vaart echter al met een capaciteit van 90 tot 95%, dus voor ons is het echt zoeken naar een gaatje om iets te kunnen betekenen op de markt,” vertelt Yntze. “Daarnaast is de capaciteit in koelhuizen onvoldoende om de tekorten van reefers op te vangen, de handel is gewoon te veel en te snel gecontaineriseerd in de laatste jaren.”

Voor meer informatie:
Yntze Buitenwerf
Seatrade Reefer Chartering
Tel: + (32) 3 544 9493