Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Gerard Hoekman, Mulder Onions

Roze uien profiteerden van wegblijven India

De roze ui is een kruising tussen en witte en rode ui en is de laatste jaren in opkomst. Het blijft echter een nichemarkt. Mulder-Onions bracht de roze ui wat meer onder de aandacht van het publiek onder een eigen merk: Flamingoo-uien.

Roze uien bestaan al langer. In een campagnefilm over de Nederlandse uien kwamen ze al eens kort onder de aandacht van het publiek. Die aandacht lijkt echter wat naar de achtergrond gezakt waarop enkele uienhandelaren ervoor hebben gekozen deze niche wat meer onder de aandacht te brengen van hun klanten door ze te labelen onder een eigen huismerk. Zo ook Mulder Onions uit Kerkrade.

Het is nu ongeveer twee jaar dat Gerard Hoekman, directeur van Mulder-Onions, besloot in de handel van roze uien te stappen. “Je wilt je kunnen onderscheiden op de markt,” vertelt Gerard. “Dat doen we ook door onze gele uien onder eigen merk te verkopen en dus waarom niet bij de roze uien? We hebben simpel gezegd voor gekozen het beestje een naam te geven om ze zo beter in de markt te kunnen zetten bij onze klanten.”

Kleine markt
De vraag naar roze uien is maar beperkt tot een aantal landen waar de roze uien veel geconsumeerd worden. “De roze variant is iets minder scherp dan een gele ui en lijkt nog het meest op een rode ui. De textuur van de ui is ook heel anders,” vertelt Gerard. “Van de 70 landen waar we de Nederlandse uien naar exporteren, zijn er maar vijf wereldwijd die de roze ui interessant vinden. Daar deden we al veel handel in onze gele uien maar je moet openstaan voor nieuwe dingen. De uienwereld is erg traditioneel en dan kan het vernieuwend zijn om eens met een ander kleur ui op de markt te komen. In Nederland zal je ze trouwens niet zo snel aantreffen in de supermarkt al zijn ze er wel.”

Blijft een niche
De roze ui is een nichemarkt en blijft een nichemarkt volgens Gerard. “Het is echt geen ui die straks de 100.000 ton gaat passeren. De smaak en textuur is te verschillend en de prijs ligt hoger dan bij de conventionele gele uien. Dat we ze aanbieden, is meer een stukje service naar onze klanten toe om ook deze niche aan te kunnen bieden. De ui is dan wat duurder dan de andere uien maar de teeltkosten zijn daarbij ook hoger. Er is meer uitschot en het rendement van de roze uien is lager. Door kleine volumes en een relatief hoge prijs zitten de grote exportmarkten ook niet op zulke producten te wachten. De stampmarkten willen vooral veel uien afnemen en geen bijzondere producten.”

De roze ui is overal te telen. “In de kleigronden van Zeeland en de polders van Flevoland kan je ze makkelijk telen en doen ze het goed. In andere Europese landen worden er ook roze uien geteeld. Italië, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk telen ze echter alleen voor de eigen binnenlandse markt en niet voor de export. Daarin heeft Nederland nauwelijks concurrentie te duchten.”

Seizoen
Momenteel zijn de roze uien verkocht bij Mulders-Onions. “Het seizoen loopt ongeveer van augustus tot april als alles mee zit. Dit jaar was dan wel een uitzondering met de situatie op de Indiase markt. India teelt normaal veel roze uien voor de export en de eigen markt maar de markt was leeg waardoor wij konden profiteren op de markt met onze Flamingoo-uien.”

De hele uienspecial lezen? Neem een abonnement op het Vakblad Primeur en wij sturen u de februari-editie nog op

gerard@mulder-onions.com