Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Fresh Line Fruit Service GmbH: “Lichte toename retourvolumes door hogere kwaliteitscriteria retail”

"AGF-handel heeft zich verrassend snel aan huidige omstandigheden aangepast“

De Corona-crisis raakt alle schakels van de supply chain, zo ook de sector dienstverlening. Hoewel de afzet door het grotendeels wegvallen van de horeca en het hamstergedrag in de retail compleet veranderd is, heeft dienstverlener Ümit Ayar van Fresh Line Fruit Service GmbH het nog even druk als voorheen. “Juist nu is er veel retour vanuit de retail: De prijzen zijn over de gehele linie hoog, dus de criteria ten aanzien van productkwaliteit worden eveneens aangescherpt.”

Tegelijkertijd is er sprake van overproductie, aangezien de horeca grotendeels stil ligt en de klassieke groothandel om die reden minder afneemt dan normaal. “Hier ligt voor ons zeker een uitdaging, temeer omdat ook de markthandel – normaliter een belangrijk afzetkanaal voor ons – grotendeels is weggevallen. De afzet van handel met iets meer derving is dan ook moeilijker geworden. In plaats van de markthandel moeten we nu andere afnemers zien te vinden.”

Bedrijfsleider Ümit Ayar en sales manager Maria del Carmen Jimenez Alarcon in het kantoor in Nettetal, net over de grens met Duitsland.  

Snelle en inventieve aanpassing aan omstandigheden
“Men heeft zich verrassend snel aan de huidige omstandigheden aangepast”, vervolgt Ümit. “Groothandelaren leveren nu meer aan particulieren, daarnaast floreert niet alleen de retail maar ook de kleinere AGF-vakhandel. Nu de consument alle tijd heeft, wordt er simpelweg meer thuis gekookt.”

Dat ziet de ervaren AGF-er eveneens terug op productniveau: “Uien worden zo’n 10 à 15 procent meer verhandeld dan normaal rond deze tijd van het jaar. Ook sla – met name ijsbergsla – wordt in grote volumes afgezet. Wat men normaal in de horeca consumeerde, wordt nu in de retail gekocht en eigenhandig thuis klaargemaakt. Het consumptiegedrag an sich is dus niet zo zeer veranderd, de supply chain daarentegen wél.”

Niettemin worden zogenoemde vitaminerijke producten meer dan normaal verkocht, de dikwijls absurde prijzen ten spijt. “Gember ligt nu qua prijs op 60 euro per doos, meer dan het drievoudige van de normale prijs. Ook knoflook gaat nu in grote volumes en tegen hoge prijzen van de hand.”

Dat het hierbij uitgerekend twee producten uit China, de bakermat van de Corona-epidemie, betreft, speelt volgens Ümit nauwelijks nog een rol. “Net na de uitbraak bespeurde ik nog enige terughoudendheid bij Chinese en later ook Italiaanse producten. Inmiddels is dit niet of nauwelijks nog van belang.”

Ook voor de Corona-crisis hield Fresh Line Fruit Service zich hoofdzakelijk met verpakte AGF bezig. Niettemin gelooft Ümit dat de pandemie de verpakkingsindustrie ten goede zal komen: “Ook in de nasleep van de crisis zal er meer aandacht zijn voor hygiëne, ook in het AGF-schap. De toekomst ligt mijns inziens dan ook bij verpakte AGF.”

Grootscheepse solidariteit
Een crisis van deze omvang heeft altijd twee kanten, benadrukt Ümit. Een positieve bijkomstigheid is de onderlinge solidariteit binnen de AGF-sector: “Iedereen heeft met dezelfde omstandigheden te dealen. Er is wederzijds begrip en oprechte interesse in elkaars situatie. De menselijkheid is in de gehele sector toegenomen, overal reikt men elkaar de helpende hand.”

Hoe lang de crisis nog gaat duren, is ook voor het management van Fresh Line Fruit Service GmbH ongewis. “Persoonlijk denk ik dat we zeker nog tot de zomer met enige restricties te maken zullen hebben. Daarna is de situatie naar mijn idee onhoudbaar, omdat iedereen op zeker moment wel naar buiten wil. Daarom denk ik dat eind mei de horeca geleidelijk aan weer open zal gaan en de maatregelen versoepeld zullen worden.”

Verdere informatie:
Fresh Line Fruit Services GmbH
Ümit Ayar
Leuther Straße 12
D-41334 Nettetal – Germany
Telef: +49 (0) 2157 1287 900
Fax: +49 (0) 2157 1287 901
Mob : +49 (0) 176 4219 3534
E - mail: info@fresh-line-services.de  
Web Site: www.fresh-line-services.de