Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
“Gewoonweg alles zit tegen dit jaar"

Oogst 4.000 hectare uien in Córdoba dreigt in rook op te gaan

Vooralsnog blijven de uien gewoon op de velden liggen in de Spaanse provincie Córdoba in afwachting van een bestemming. Het gaat om enkele duizenden hectares. Enerzijds is er de sluiting van de horeca, maar aan de andere kant komen er via de grote ketens enorme volumes importuien Spanje binnen. Door dit product krijgt de lokale teelt geen kans, zo zegt Miguel Cobos, de secretaris-generaal van de telersvereniging Unión de Pequeños Agricultores (UPA) van Córdoba.

Salvador Fernández, een teler uit Fuente Palmera, trekt aan de alarmbel in bovenstaande video (in het Spaans). Hij zegt dat niemand geïnteresseerd is in de Spaanse uien omdat de grote ketens product importeren.

Ook de consumptie is gedaald, vooral vanwege het wegvallen van het toerisme, zo zegt Cobos, maar ook omdat de ui nooit een van de hoogvliegers is geweest in de Spaanse keuken, ondanks het feit dat hij rijk is aan mineralen en sporenelementen (calcium, magnesium, chloor, kobalt, koper, ijzer, fosfor, jodium, nikkel, kalium, silicium, zink, zwavel en broom) en ook aan vitamines (A, B, C en E).

De uienteelt heeft een productiekost van ongeveer €5.000 per hectare. "Vermenigvuldig dat getal met zo'n 4.000 hectare. De som van dit gewas in Córdoba is gauw gemaakt. Gewoonweg alles zit tegen dit jaar”, klaagt Cobos.

De enige oplossing is de consument bewust maken van de problematiek via een promotiecampagne voor de Spaanse ui. In de video vraagt de teler de Spanjaarden om oog te hebben voor het label en Spaanse producten en uien te kopen.

Cobos vermeldt er echter wel bij dat er vaak problemen optreden bij het etiketteren. “Uien worden in bulk verkocht, ze zijn niet verpakt en niet altijd goed traceerbaar. Soms geraken partijen uien ook vermengd met elkaar. We vragen al geruime tijd om meer controle op dat vlak”.

Bron: cordopolis.es

Publicatiedatum: