Een graanontbijt met bosuitjessmaak is nu te koop in Zuid-Korea. Hoewel de nieuwe Chex-smaak een gelimiteerde oplage is, blijkt deze zeer populair te zijn en binnen twee dagen online uitverkocht. Maar het creëren van deze vreemde graansmaak heeft veel moeite gekost.
Foto: Reuters/Daewoung Kim
In 2004 (!) lanceerde Kellogg's Korea een wedstrijd waarin het land werd gevraagd te stemmen voor een nieuwe smaak voor hun populaire Chex-graanontbijt. Er kon gestemd worden op twee stripfiguren: de eerste heet Cheki, die het graanontbijt een chocoladesmaak zou geven en de tweede heet Chaka, met de uitzonderlijke keuze voor een bosuiensmaak op de nuchtere maag.
De wedstrijd en vooral de twee stripfiguurtjes waren en zijn na al die jaren nog steeds enorm populair in Zuid-Korea. Wat aanvankelijk een leuk idee leek om een product te promoten, bleek in de praktijk nogal ingewikkeld uit te pakken voor Kellogg’s. Er bleken problemen te zijn met de stemming, sommige mensen brachten meer dan één stem uit bijvoorbeeld.
In eerste instantie kwam Cheki met de chocoladesmaak als winnaar uit de bus. Maar dat bleek niet naar ieders zin te zijn. Sociale-mediacampagnes met de hashtag #PrayForChex hebben ervoor gezorgd dat het andere personage, Chaka, de wedstrijd alsnog heeft gewonnen en de Zuid-Koreanen nu, na 16 jaar, eindelijk een lekker ontbijtje met bosuiensmaak kunnen eten.
Volgens bbc.co.uk hebben velen in Zuid-Korea het nieuwe graanontbijt tot een "overwinning voor de democratie" verklaard.