Mede door de corona-uitbraak verwacht het ING Economisch bureau een topjaar voor supermarkten en voedingsspeciaalzaken. De groei in omzet is niet structureel. Lockdown impulsen vallen echter weg in 2021, denkt ING.
“De groei van de omzet in de detailhandel pakt in 2020 nog hoger uit dan begin dit jaar werd verwacht”, stelt Henk van den Brink, sectoreconoom Retail bij het ING Economisch Bureau. “De lockdown heeft de omzet van supermarkten en voedingsspeciaalzaken een tijdelijke extra impuls gegeven en het online winkelen een structurele boost”.
De omzetgroei bij supermarkten komt in 2020 uit op 6,5%, bij speciaalzaken stijgt de omzet met 3%. Belangrijke verklaringen zijn het hamstergedrag van consumenten, de verschuiving van omzet uit de horeca en Nederlanders die relatief meer thuis waren.
Door de corona-uitbraak is bovendien het winkelgedrag flink veranderd. Consumenten doen minder vaak boodschappen maar kopen per bezoek meer, zo ligt het gemiddelde pinbedrag ruim 20 procent hoger sinds de invoering van de coronamaatregelen in maart.
De lockdown impulsen vallen naar verwachting grotendeels weg in 2021. Bovendien zal de prijsconcurrentie toenemen naar mate meer consumenten de effecten van de coronacrisis, zoals een oplopende werkloosheid, in de portemonnee gaan voelen.
Klik hier voor de hele publicatie Detailhandel food
Bron: ING