Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jurgen Sinnaeve, Transdonat:

"Retourvrachten worden een steeds grotere uitdaging voor Spaanse transportsector"

Tholen - In februari 2020 trad de Nederlander Jurgen Sinnaeve in dienst bij Transdonat, een familiebedrijf dat al 60 jaar zijn sporen heeft verdiend in het Spaanse AGF-transport. "We rijden hoofdzakelijk groenten en fruit naar tal van Europese landen, waarvan het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, België, Nederland, Polen, Tsjechië en Oostenrijk de belangrijkste zijn."

Het wagenpark van Transdonat bestaat uit 80 vrachtwagens. "Ons kantoor is in het centrum van Valencia en we hebben onze logistieke basis in Ontinyent en binnenkort gaan we een kantoor openen in de regio Murcia ", vertelt Jurgen, die als operationeel directeur verantwoordelijk is voor de dagelijkse gang van zaken. De exportstromen van het transportbedrijf verlopen van alle grote Spaanse productiegebieden, zoals Valencia, Murcia en Almeria en in de zomer ook vanuit Llerida. "We werken rechtstreeks voor exporteurs en supermarkten."

Volgens de operationeel directeur worden de retourvrachten een steeds grotere uitdaging voor de hele Spaanse transportsector. "Daar hebben alle vervoerders mee te maken. Het verschil tussen de export- en importmarkt is groot en dit is moeilijk uit te leggen aan de klanten, maar als er hierdoor een disbalans ontstaat, waardoor je niet meer kostendekkend kunt werken, dan moet er wel wat gaan gebeuren."

Hoewel er veel initiatieven zijn met andere modaliteiten, vormt dit volgens Jurgen nog geen concurrentie voor het wegvervoer. "Natuurlijk is elke container die over zee gaat in plaats van de weg er één, maar de hoeveelheid vrachten dat nu intermodaal wordt vervoerd, is in totaliteit nog erg beperkt. De CO2-besparing die geboekt wordt, blijkt dan toch vaak maar relatief. In de handel waarin wij zitten met grote retailklanten is men daarvoor toch te tijdsafhankelijk."

Een belangrijke ontwikkeling is volgens de operationeel directeur de modernisering van de vloot. "Auto's gaan steeds meer richting zelfrijdend. Hierdoor verandert het vak van chauffeur. Vroeger was die de hele tijd aan het schakelen en remmen. Dat gaat nu bijna automatisch, maar hij moet wel op de elektronica te vertrouwen. Ik verwacht dat op lange termijn het transport steeds meer verandert in een soort automatische piloot, waarin de chauffeur actief wordt wanneer er een gevaarlijke situatie dreigt of het systeem niet kan handelen. Het is wel belangrijk dat we het vak aantrekkelijk houden voor jonge mensen. Chauffeurs zijn veel van huis en werken onregelmatig. Daar moet wel wat tegenover staan."

"Ook de effecten van de Brexit zijn nog in nevelen gehuld. Niemand weet precies hoe het gaat worden, omdat er nog geen akkoord is. Als het een harde Brexit wordt, kan het nog weleens een lastig pakket worden. Maar die uitdagingen gaan we ook graag aan. Hoe de toekomst eruit ziet, weet niemand. Wel zijn we ons ervan bewust van dat diversificatie noodzakelijk is. We zullen dan ook actief gaan zoeken nieuwe markten en mogelijkheden!"

Voor meer informatie:
Jurgen Sinnaeve
Transdonat S.A.
Tel.: 96-382 24 00 
Movil:  (+34)609-152515
Mail: jsinnaeve@transdonat.es