Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"de beleving van rechtstreeks bij de producent kopen gunnen we iedereen"

Leuke 'hobby' resulteert in serieus stalletjesplatform

Tholen - "Neem je nog een bloemetje voor moeder mee?", was de vraag die Robin Dekkers vroeger regelmatig kreeg. "En ga dan even daar en daar langs", kwam er altijd achteraan als tip. 

Om dat laatste, die locatie van het stalletje, overzichtelijk online te presenteren ging Robin dit voorjaar samen met vriend en ICT 'er Dennis Moes aan de slag met sinds deze zomer het resultaat: Standfinder.nl.

Op het stalletjesplatform bieden sindsdien elke week meer tuinders hun product aan en niet alleen hobbytuinders, maar net zo professionele telers die ook eens stukje lokaal afzetten, zoals tomaten uit Honselersdijk, aardbeien uit IJsselmuiden, rozen uit Luttelgeest, bramen uit Berkel en Rodenrijs of blauwe bessen uit Breezand. 


Dennis Moes en Robin Dekker bij een van de aangesloten stalletjes

Ontploffende Facebookpagina's
Het idee om een platform op te zetten had Robin al enkele jaren terug, maar het kwam er nooit echt van. De coronacrisis, waarin het bij stalletjes kopen van lokaal product een boost kreeg en beide vrienden thuis moesten gaan werken, zorgde dat toch de stap werd gezet écht een platform te bouwen. 

"Ik zag Facebookpagina's met stallatjestips ontploffen, kwam op de racefiets veel stalletjes bij ons in West-Friesland tegen en zag dat uit solidariteit met de tuinders die het moeilijk hadden de vraag naar lokaal enorm toenam. Maar net als enkele jaren terug viel mij ook op dat er online nog niet echt een goed overzicht te vinden was zoals ik dat al even voor ogen had", vertelt Robin. 

Marktonderzoekje
Al Googelend langs bestaande initiatieven zette hij voor zichzelf de goede en zwakke punten van bestaande platforms op papier. "Noem het een klein marktonderzoekje, waaruit ik concludeerde dat de markt nog vrij traditioneel was en wel een beetje digitale kracht kon gebruiken.

Waar wij vooral op inzetten is een goed, overkoepelend platform met een prettige gebruikerservaring waarbij aanbieders, standhouders noemen wij hen, zelf actief betrokken zijn. Dus niet een verzameling kaartjes die al snel weer verouderd is, maar juist een platform met informatie die mee verandert, bijvoorbeeld met de seizoenen waarin productaanbod en openingstijden veranderen."

Promotiekalender
De standhouders kunnen die gegevens op het platform zelf continu actualiseren en steeds meer tuinders zijn dat al gaan doen, al sluiten Robin en Dennis geen aanbieders uit en mogen zij bijvoorbeeld ook zelf gemaakt handwerk aanbieden. Of biobier, ook terug te vinden op het platform. 

Dit najaar is gestart met een promotiekalender, waarin deze maand pompoenen centraal staan. "Voor aanbieders van pompoenen maken wij nu online extra promotie en zetten wij gratis een campagne op. Het is leuk om te zien dat er daarom nu al extra pompoenaanbieders zijn aangesloten. Ook bij toekomstige thema's rekenen we op extra aanmeldingen."

Extra bezoekers
Het woord 'gratis' viel. Kan dat wel en zit er geen addertje onder het gras? "Uiteraard kost het opzetten, bijhouden, laten draaien en door ontwikkelen van het platform geld", toont Robin zich realistisch, "maar het is voor ons vooral een leuke hobby, naast onze vaste banen en vaste inkomens. Wij gunnen iedereen vooral de ervaring van het rechtstreeks bij de producent kopen van een product, dat stukje beleving dat daarbij komt kijken. De functies die wij nu aanbieden zullen dan ook altijd gratis toegankelijk blijven."

Het platform is ondertussen continue in ontwikkeling, zowel achter de schermen - "we zetten erg in op de gebruikerservaring, die is goed en moet goed blijven" - als aan de voorkant. "Als ons netwerk met aanbieders blijft groeien, willen we acties voor lokale aanbieders voordeliger maken en tegen een kleine vergoeding een stukje digitale kracht aanbieden aan de standhouder, waarvoor hij of zij nog veel meer bezoekers bij het stalletje terugkrijgt."

Gunnen
Tot slot nog een tip voor (toekomstige) standhouders op het platform: vraag klanten een review te plaatsen. Ook een aspect waarop de ontwikkelaars inzetten. "Een review helpt andere consumenten met het kiezen tussen standhouders met hetzelfde product en mijn ervaring is dat de klant dat altijd voor de standhouder overheeft. De standhouder moet het gewoon durven, klanten gunnen het hen. Daar ben ik zeker van."

Voor meer informatie:
Standfinder
www.standfinder.nl 

Robin Dekker
robin@standfinder.nl