Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jan-Maarten Verweij (Jump) over Mendix-oplossing voor AGF-bedrijven

Digitalisering in hapklare brokken

Tholen - Opgegroeid in een AGF-nest richtte Jan-Maarten Verweij drie jaar terug met twee compagnons het bedrijf Jump op. Hij begeleidt organisaties bij het realiseren van digitale innovaties door software-ontwikkeling en het slim gebruiken van data. De eerste AGF-handelsbedrijven maken inmiddels al gebruik van de diensten van Jump. "Wij houden ervan om in kleine stappen, grote doelen te verwezenlijken. Op deze manier houd je een automatiseringstraject onder controle."

"We werken ook voor de overheid, energie- en logistieke sector, maar zien veel kansen om AGF-bedrijven verder te digitaliseren. De AGF-handel is een vrij traditionele branche waarin er nog veel verkoop telefonisch plaatsvindt. Vaak staan processen onder tijdsdruk. Goede digitalisering is onmisbaar voor het optimaliseren van een AGF-bedrijf. Het is geen pre meer, maar een noodzaak geworden om processen slimmer en beter uit te voeren. Het helpt bij het creëren van een voorsprong op concurrenten, snel kunnen inspelen op ontwikkelingen, en het meten en verbeteren van processen."

Orderpickapplicatie Meeder
"Zo zijn we bij Meeder betrokken geraakt bij een casus rond digitaal orderpicken. Het bedrijf heeft de afgelopen 20 jaar een eigen ERP-systeem ontwikkeld, maar liep tegen steeds meer beperkingen van de oude software aan. Orderpicken gebeurde nog altijd van papier. Er lagen al veel ideeën op de plank om te ontwikkelen, maar dat kwam niet van de grond door technische drempels. Doorontwikkeling in het bestaande technologie was lastig. Het zou veel tijd en moeite kosten om bijvoorbeeld mobiele oplossingen te realiseren voor tablets", vertelt Jan-Maarten.

Dankzij een innovatieve orderpickapplicatie is er een flinke efficiencyslag gemaakt. Daarvoor gebruikte Jump het low-code platform Mendix. Na een succesvolle demo is er gestart met het uitbouwen van de eerste proefversie naar een volwaardig versie die orderpickers operationeel kunnen gebruiken. "Het grote nadeel van orderpicken met papier is dat er sprake is van inefficiëntie. Er is geen realtime inzicht in de voorraad. Het systeem denkt dat er nog vijf kilo aardappelen beschikbaar is, maar misschien zijn deze aardappelen zojuist al gepakt en is die mutatie nog niet verwerkt. Een ander nadeel van orderpicken met papier is dat orderpickers voorheen zelf hun favoriete orders kozen. Nu bepaalt de warehouse manager dit op basis van beschikbaarheid of spoed. Aan de hand van de data die je verzamelt, weet je nu precies hoe lang het duurt een order te verwerken en daar kun je veel beter de inzet van je flexibele personeel op afstemmen."

Mendix als innovatieplatform
Ook bij Kraaijeveld is Jump betrokken als innovatiepartner. Vorig jaar introduceerde Kraaijeveld het e-commerceplatform MyKraaijeveld en Jump ontwikkelt en onderhoudt hierin alle nieuwe applicaties. Ook hiervoor maakt het bedrijf gebruik van Mendix als innovatieplatform. "Als je als bedrijf meer wil dan één proces digitaliseren, dan is Mendix een goede optie. Het is een platform waarmee je digitale transformatie realiseert doordat je eenvoudig en snel eigen maatwerk software kan ontwikkelen, die gebruik maken van de informatie en koppelingen van de onderliggende systemen. Mendix wordt veel ingezet als een ‘schil’ over bestaande software. Zo kan het goed communiceren met ERP- en WMS- systemen zoals Navision, Addition en andere veel gebruikte systemen voor de AGF-markt. Daarnaast kunnen met Mendix toepassingen ontwikkeld worden die de dagelijkse taken vergemakkelijken en verbeteren", vertelt Jan-Maarten.

Naast zijn achtergrond en netwerk bieden ook de marktomstandigheden volgens hem veel kansen voor digitalisatie in de AGF-markt. "De productie en dus het aanbod wordt sterk beïnvloed door het weer. Bovendien heeft het weer ook invloed op de afzet. Zo heeft de consument bijvoorbeeld meer zin in watermeloen op een warme zomerdag dan gemiddeld. Doordat vraag en aanbod doorlopend aan verandering onderhevig is, moet je slim plannen en snel kunnen reageren. Dit doe je door bijvoorbeeld gebruik te maken van data, dashboards en software voor het plannen en bestellen. Goede communicatie tussen teler, transporteur en afnemer is hierbij van essentieel belang. Een klant- en/of leveranciersportaal met goede informatievoorziening kan hier goed bij helpen. Je hele systeem overhoop gooien, is vaak te ingrijpend. Onze ervaring is dat succes in kleine stapjes komt. Op het moment dat je het proces in hapklare brokken weet te verdelen, rol je van succes naar succes!"

Voor meer informatie:
Jan-Maarten Verweij
Jump
Stationsweg 41 B
3331 LR Zwijndrecht
Mob: 06 - 2208 2817
janmaarten@jump.nl  
www.jump.nl/agf