Onderzoek Deloitte om dienst te verbeteren

Personeelstekort bij NVWA

De NVWA komt handjes tekort als het gaat om het effectief kunnen uitvoeren van haar bevoegde taken. Het schiet daarbij zelfs tekort in twee derde van haar taken. Dat blijkt uit onderzoek van Deloitte dat gebeurde in opdracht van het Ministerie van LNV.

Directe aanleiding voor deze 'herbezinning van de NVWA' was het stopzetten van de implementatie van een nieuw ICT-systeem bij de dienst waar in het voorjaar van 2019 de stekker werd uitgetrokken. Echter wordt de dienst al langere tijd geplaagd door interne problemen. 

Het risico dat het personeelstekort bij de NVWA met zich meebrengt is dat de dienst onvoldoende de voedselveiligheid kan controleren van verschillende producten. Naast deze risico's voor de volksgezondheid kan dit ook leiden tot Europese boetes voor het niet naleven van de toezichtseisen. Bovendien wordt fraude onvoldoende onderzocht waardoor de dienst vaak achter de feiten aanloopt zoals tijdens de Fipronilcrisis. 

De NVWA ontstond in 2012 toen het kabinet besloot diverse toezichthouders in één dienst onder te brengen om kosten te besparen. De kosten stegen toen echter met 22 miljoen waar men gehoopt had op een besparing van 50 miljoen. Later besloot het kabinet opnieuw te besparen op de dienst wat leidde tot personeelstekort. Daarin staat de NVWA overigens niet alleen. Ook andere rijksdiensten als de Belastingdienst, de inspectie SZW en het UWV kampen met personeelstekorten door eerdere bezuinigingen. 

Bron: Tweede Kamer, Deloitte, NRC, FD, Volkskrant


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© UienNieuws.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven