Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Joeri Wulff, Landjuweel:

"PlanetProof vergemakkelijkt stap naar specialisatie in aardappelsector"

Tholen - De eerste weken van het nieuwe jaar staan traditiegetrouw garant voor een vlotte afzet van de tafelaardappelen in de supermarkt. "Na de feestdagen willen consumenten weer in hun normale ritme komen en worden er meer basisboodschappen gedaan, waaronder aardappelen. Er staan dan ook de nodige volume-acties gepland", vertelt commercieel manager Joeri Wulff van Landjuweel uit Oosternieland dat actief is in het wassen, sorteren en verpakken van aardappelen voor de retailmarkt. 

"We komen uit de Kerstdagen en daarin zien we dat we steeds meer specialiteiten verkopen. Dat volume zien we jaarlijks stijgen. Denk aan het kleine segment ovenaardappelen, maar ook onze (stoom)krieltjes, drie- en vijfkleurenmix, Nederlandse zoete aardappelen en twisterpakket deden het met de feestdagen erg goed", vertelt Joeri. "Dat is een hele andere tak van sport dan de bulkhandel die deze sector altijd heeft gedomineerd, maar we zien wel een verschuiving plaatsvinden. Het volume bulkaardappelen neemt jaarlijks 8-10% af in volume, maar kleinverpakkingen verkopen we daarentegen 10% meer.  Wij zien veel uitdaging in die combinatie. Er is vraag vanuit de supermarkt naar luxere en kleinere verpakkingen. Niet voor niets hebben we tegenwoordig wel 260 artikelen in ons assortiment."



"Het prijsniveau van de aardappelen vertoont dit jaar een zeer stabiele lijn. Het gros van onze aardappelen wordt onder PlanetProof geteeld, waardoor je in zekere zin een gesloten markt hebt en ik moet wel zeggen dat dit onze telers echt wel een prijsgarantie heeft gegeven. Je hoort in de media en van boeren ook weleens andere geluiden, maar voor veel aardappeltelers heeft PlanetProof een positieve bijdrage geleverd en is het zowel dit als vorig jaar een garantie geweest op een hogere prijs. En dan spreek ik niet over een meerprijs van 2/3 cent boven de marktprijs, want dan was het nog niets geweest. Gezien de overschotten in de markt voor frietaardappelen, denk ik dat er voor kwalitatieve tafelaardappelen een mooie balans is tussen vraag en aanbod."

"Wij zijn dan ook erg tevreden met PlanetProof en ik hoop dat het ook de volgende stap vergemakkelijkt naar meer specialisatie. Als onze telers een speciale maat moeten telen of een schilkwaliteit die echt van topkwaliteit is, dan hoort daar ook een bepaalde prijs bij. PlanetProof helpt ons om de markt te beschermen tegen partijen die anders op deze markt gedumpt zouden worden", aldus Joeri. "Dit jaar is de kwaliteit van de aardappelen wisselend. De partijen die vroeg gerooid zijn, zijn over het algemeen van een erg goede kwaliteit. In de later gerooide partijen is de kwaliteit wisselend, maar gelukkig zitten ook daar veel goede partijen tussen."

Het verbod op Chloorprofam geeft volgens Joeri grote uitdagingen in de bewaring. "Er zijn veel partijen die er last van hebben. Alternatieve kiemremmers werken vaak wel, maar lang niet zo goed. En daarmee wordt ook de houdbaarheid van de aardappelen bij de mensen thuis korter, terwijl we juist insteken om zo lang mogelijk te werken met aardappelen van Nederlandse bodem. Wel hebben wij vroegtijdig op het verbod ingespeeld door alternatieven te testen. Wij verwachten dat dit ook voor het rassenpakket wel invloed zal gaan hebben in de toekomst, omdat kiemgevoelige rassen geweerd zullen worden." 

"Al met al maakt de retailmarkt voor consumptieaardappelen een spannende ontwikkeling door. Consumenten en overheid vragen steeds meer, ook op gebied van wetgeving. Dat maakt het allemaal een complex spelletje, maar biedt ook veel kansen. Het stimuleert ons om de ingeslagen weg om vol in te zetten op kwaliteit en innovatie door te zetten!"

Voor meer informatie:
Joeri Wulff
Landjuweel 
Tel: 0595-454200
Mob: 06-25431050
j.wulff@landjuweel.nl
www.landjuweel.nl