Abonneren

Vacatures

"Tweetende tuinders"

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen week

Top 5 - afgelopen maand

Weer

Warmdraaien voor Floriade, mét de AGF-sector straks samen in één kas

Tholen – Hoewel 2022 nog ver weg lijkt en hoewel het terrein in Almere nog steeds veel weg heeft van een bouwterrein, zit Floriade er stilaan toch aan te komen. Langzaam worden zaken concreet en wordt bebouwing en beplanting zichtbaar. Daarmee is het ook zaak geworden om ‘het wensenlijstje van de AGF-sector op een rijtje te krijgen’, om met de woorden van Maurice Wubben te spreken.

Hij zit als secretaris in de adviesraad Aardappelen, Groente, Fruit en voedingstuinbouw, terwijl Albert Haasnoot secretaris van de adviesraad voor de sierteelt is voor de komende editie. Een editie die op een aantal punten flink verschilt ten opzichte van voorgaande edities.


Charlotte Mauritz, Maurice Wubben en Sven Stimac in een speeltuin in aanbouw op het 60 hectare grote Floriade-terrein.

Samen in één kas, mét teelt
Heel concreet valt straks, als op 14 april 2022 officieel het startschot is gegeven, op dat zowel sierteelt als voedingstuinbouw zich in één kas op het Floriade-terrein presenteren. Een wens vanuit de sector, nadat bij de vorige editie, straks tien jaar terug in Venlo, sierteelt en voedingstuinbouw allebei een eigen plekje hadden. “Toen was ook het Productschap Tuinbouw nog actief om de tuinbouwinzendingen te coördineren, maar dat is deze keer anders”, vertelt Maurice. “Enerzijds missen we daardoor een stukje financiën, maar vooral ook een stukje coördinatie. Reden om voor deze editie met adviesraden te werken, zodat de sector écht bij het evenement betrokken wordt.”


Een impressie van de kas, 170 meter lang, met voor de helft sierteelt en voor de helft voedingstuinbouw erin. Foto: ©V8 Architects 

Het resulteerde al in twee bijeenkomsten, één keer fysiek en één keer online, en al heel wat plannen en ideeën. Zo komt er op nadrukkelijk verzoek vanuit de sector meer teelt in de kas. “Daarmee is het mogelijk om mensen naast het proeven van groenten en fruit in de belevingskas ook te laten zien hoe bijvoorbeeld tomaten aan hele lange stengels groeien. En dat daar inmiddels robotica bij komt kijken, want het uitgangspunt is om ook moderne technieken te laten zien.”


De kas is verdeeld in een ontvangstruimte, een hightechkas, een belevingskas, een deel techniekdemo én een kasrestaurant. Foto: ©V8 Architects 

Bewust een Venlokas
De kas zelf wordt bewust een Venlokas, legt COO Sven Stimac van Floriade uit. “Op die manier is het écht herkenbaar voor mensen en dat is belangrijk, omdat een van onze doelen is de consument vertrouwen te laten krijgen in de tuinbouw. Een futuristisch glasconcept had ook gekund, maar daarmee is het minder herkenbaar. Bovendien is er met alle techniek ook genoeg te leren en te beleven over wat er in de toekomst aan zit te komen.”

Sven heeft jarenlange ervaringen met o.a. het organiseren van grote exposities en kan vanwege zijn Duitse wortels goed uitleggen wat Floriade in Nederland zo uniek maakt. “Op veel exposities gaat het om het groener en leefbaarder maken van steden. Ook hier belangrijk met ons thema Growing Green Cities en met het plan om van het terrein na afloop een groene stadswijk te maken. Maar het erbij betrekken van voedsel en de rol van de land- en tuinbouw daarin, dat ken ik niet op deze manier uit andere landen.”


Dit moet een echte selfieplek worden, als de bloemen in de bloembakken op het viaduct boven snelweg A6 bloeien.

Horeca voor vertaalslag
Om die relatie goed te benadrukken, komt in de kas ook horeca. “De vorige editie was dat anders en zat de horeca niet in de kas”, vertelt Charlotte Mauritz, die vanuit de Floriade-organisatie verantwoordelijk is voor de tuinbouwinzendingen én de catering. “Door, naast de proeverijen die wel al in de kas plaatsvonden, ook de horeca in de kas erbij te trekken, kunnen we nog beter de vertaalslag productie-consumptie maken. 75% van de menu’s bestaan uit plantaardige producten, waarbij de cateraars die wij kiezen overwegend met Nederlands product gaan werken.”

Een belangrijke rol in de kas is ook weggelegd voor ambassadeurs. Zo herinnert iedere bezoeker aan de vorige Floriade zich, jong en oud, ongetwijfeld nog hoe Ton Janssen in geuren en kleuren het tuinbouwverhaal van de bloemetjes tot de bijtjes bleef uitleggen. Ook nu zet de organisatie er samen met de adviesraden weer op in veel ambassadeurs in te zetten. Cruciaal voor de combinatie belevenis én betekenis die Floriade voorstaat, aldus Sven. “Floriade is en blijft een marketinginstrument, maar los van mooie attracties zoals een kabelbaan willen we ook een stukje toegevoegde waarde meegeven aan bezoekers.”


Een hint naar de kabelbaan die over het terrein zal gaan vliegen.

In contact
De komende tijd worden er door de organisatie steeds meer concreet zichtbare stappen gezet in Almere. Zo start dit voorjaar de bouw van de kas, die eenmaal af, vanaf de snelweg A6 te zien is. En deze zomer kunnen de kavels ingevuld gaan worden door de inzenders.

Nu weten ze bij Floriade, en zeker in de adviesraad AGF, ook dat in de waan van de dag in de handel en in de kas het moment om écht eens over Floriade na te gaan denken zomaar pas aan het eind van komend seizoen kan zijn. “Last minute inzenders kunnen zich zeker nog bij ons melden”, toont Charlotte zich begripvol. “Wij zullen dan kijken of we inzendingen kunnen combineren.” “Of bedrijven aan elkaar koppelen”, vult Maurice aan. “Want ons doel is juist ook om, naast de brancheorganisatie, met individuele bedrijven in contact te komen. Maar hoe eerder men aanhaakt, des te beter kunnen ze opgenomen worden in expositie.”

Floriade vindt in 2022 plaats van 14 april tot en met 9 oktober. Op het terrein van 60 hectare worden circa 2 miljoen bezoekers verwacht, waarvan 28% internationale bezoekers. Om dat doel te bereiken, lopen momenteel gesprekken om van een bezoek aan Floriade een vast onderdeel van handelsmissies te maken, terwijl ook contact is gezocht met internationale tuinbouwbeurzen.

Na Floriade zijn de groene kavels te koop. In totaal komen er zo’n 600-1200 woningen in de wijk.

 

Voor meer informatie:
Floriade Expo 2022
www.floriade.com 
Charlotte Mauritz
charlotte.mauritz@floriade.com 
+31 (0)36 82 00 303

Maurice Wubben
maurice@mauricewubben.nl 
+31 (0)6 46 620 320 

 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss

© UienNieuws.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven