Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
ook kool en prei populair

Uienverkoop in Verenigd Koninkrijk met 25% gestegen

Net als in Nederland, brachten Britse consumenten tijdens de lockdown meer tijd door in de keuken. Deze trend heeft, ook daar, geleid tot een stijging in de verkoop van groenten. Kool, ui en prei waren erg populair onder de Britse consumenten. Dat blijkt uit een gezamenlijke verklaring van de British Onions Producers Association en de UK Brassica Growers.

De uienverkoop in Groot-Brittannië steeg in het afgelopen jaar met maar liefst 25%. Tim Elcome, voorzitter van de British Onions Producers Association, zei over deze groei van de uienconsumptie: "Nu er onvermijdelijk veel meer mensen thuis koken, is de eenvoudige ui steeds populairder geworden". Ook kooltelers en preitelers zagen een hogere verkoop dan normaal omdat consumenten op zoek waren naar nieuwe dingen om thuis te koken.

Groeiende interesse in gezonde voeding
Jack Ward, CEO van de British Growers Organisation, is blij met deze ontwikkeling. "Het is geweldig om te zien dat er veel vraag is. We weten dat we niet genoeg groenten eten en hoewel een deel van het succes te danken is aan de lockdown, zien wij een groeiende interesse in gezonde voeding en seizoensproducten. De toegenomen consumptie heeft een welkom tegenwicht gegeven aan de problemen rondom de Covid-pandemie".

Nederlandse groenteconsumptie
Deze trend was niet alleen in Groot-Brittannië te zien, maar ook in Nederland. De Nederlandse consumptie van verse groenten steeg in 2020 met maar liefst 11 procent. Nederlanders brachten meer tijd door in de keuken en gingen structureel meer aan de slag met recepten. Daardoor ging men vaker online op zoek naar informatie over groenten en fruit. Dat was met name duidelijk in de eerste lockdown in het voorjaar van 2020. Toen had Veggipedia.nl, dé online groente- en fruitencyclopedie, zo'n 40% meer weergaven dan in de periode daarvoor.

Trend vasthouden
De uitdaging voor beide landen is nu om deze trend vast te blijven houden. "Daarom zullen wij blijven werken aan inspiratie voor iedereen om iedere dag op elk moment groenten en fruit te eten", zegt Karin Bemelmans, coördinator van het Nationaal Actieplan Groenten en Fruit. "Ook zullen wij nauw blijven samenwerken met de Britse Food Foundation om gezamenlijk deze positieve trend voort te zetten".

Bron: NAGF

Publicatiedatum: