Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Chayenne Wiskerke, Wiskerke Onions:

"Uienhandel heeft niet zwaar geleden onder Corona-crisis"

Tholen - "Over het algeheel kunnen we stellen dat we als uienhandel niet zwaar geleden hebben onder de gevolgen van de Corona-crisis. Exportcijfers waren nog nooit zo hoog als dit seizoen en de Nederlandse retail heeft 30% meer uien verkocht. Waar er tekorten waren wereldwijd hebben we altijd in die vraag kunnen voorzien. Er waren zelfs tijden dat verpakkers in andere landen zoveel belemmeringen hadden dat wij ze konden beleveren, dus het bracht zeker kansen voor ons mee", zo stelde Chayenne Wiskerke van Wiskerke Onions donderdag tijdens de uientalkshow van Hazera.

"Al met al staan we er goed voor om jaar op jaar een groter deel van de wereldmarkt te bedienen. Mijn verwachting is dat we niet jaar op jaar meer uien zullen exporteren, er zullen ook moeilijke jaren aankomen, maar gemiddeld stijgt de vraag naar Nederlandse uien wel. Daarbij is niet leidend hoe groot ons Nederlandse aanbod is, maar vooral wat de wereld nodig heeft", gaf Chayenne aan. Als één van de grootste bedreigingen voor de Nederlandse export noemde ze protectionistische maatregelen in afnemende landen. "Vaak is de Nederlandse ui kostprijstechnisch interessanter dan de lokale productie. Dat resulteert erin dat markten soms hun grenzen sluiten en dat is frustrerend."

"De lage logistieke kosten waren altijd een belangrijke kracht van de Nederlandse ui, maar dat wordt steeds moeilijker. Door Corona zijn de prijzen van containers de pan uit gestegen. Voorheen waren de logistieke kosten 3 tot 4 cent per kilo, nu is dat soms opgelopen tot 20 cent", aldus de exporteur. "Daarbij blijft de kwaliteit een belangrijke factor voor onze exportmogelijkheden. Er waren jaren dat we tot mei/juni in het Verre Oosten kwamen, maar als er kwalitatieve problemen voordoen zie je afnemers eerder overschakelen op een Egyptische en Nieuw-Zeelandse ui."

"De pieken en dalen tussen het eerste en tweede deel van het seizoen groter. Dat wordt meer een uitdaging. In het tweede deel moeten we het hebben van Europa, terwijl Europese landen er ook steeds beter in slagen uien beter te bewaren en kwalitatief betere uien te telen", aldus Chayenne. Verder gaf ze een waarschuwing af aan de kijkende telers. "Er is steeds meer verschuiving naar het afland aanbod. Veel telers die afland telen hebben geen bewaarmogelijkheid. Dat is een bepaald risico als het volume blijft groeien en het gaat een keer fout... Er moet wel een goede balans blijven over het hele seizoen."

Op de kijkersvraag wat ze het leukste vindt aan haar vak, reageerde Chayenne dat ze tussen teler en consument staat. "Op het ene moment deel je kennis met telers, het andere moment zit je met het management van een supermarktketen als Jumbo aan tafel over verpakkingen en duurzaamheid. Dat is wel heel mooi om te doen!"