Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Charles Meeus, logistiek bedrijf Himilco:

“In deze branche is het belangrijk om met je klanten mee te denken”

Tholen – Het logistieke bedrijf Himilco, onder leiding van Charles Meeus, kreeg in juni 2020 een nieuwe wending. Na meer dan 20 jaar actief te zijn geweest in de logistieke sector heeft Charles vorig jaar besloten om zijn eigen bedrijf een nieuwe oriëntatie te geven. "Voorheen was ik zelfstandige 'consultant' bij Seafrigo, maar daar kwam na zes jaar een einde aan de samenwerking, en dit vlak voor de Corona-uitbraak. Eerst ben ik op zoek gegaan naar andere samenwerkingen, maar tijdens een lockdown is dat niet zo gemakkelijk. Toen ben ik de zaken maar zelf gaan runnen, de ervaring en de connecties had ik al. Himilco is voor een deel uit nood geboren, maar nu, een jaar verder, kunnen we zeggen dat de zaken goed lopen en dat we elke dag groeien als bedrijf.”


Charles Meeus

“Sinds begin 2020 is de hele wereld in de ban van Covid-19. Naast de gezondheidsrisico’s, is de wereldeconomie uit balans en ook op logistiek gebied heeft het virus heel wat teweeggebracht. Er is nog steeds een tekort aan containers, de spotprijzen liggen op een historisch hoog niveau en nog veel zaken zijn onzeker. De voedingssector is voor een deel gespaard gebleven, omdat mensen moeten blijven eten. Over het algemeen wordt gezegd dat deze sector goed heeft gedraaid”, aldus Charles. “Om met een nieuw bedrijf in deze onzekere tijd te starten is een uitdaging, maar ik ben blij dat ik veel steun heb gekregen van de rederijen en leveranciers. Zij hebben mij het vertrouwen gegeven en zonder deze steun was ik zo ver niet gekomen.”

Van de transport van de leveranciers tot aan de deur van de klant, Himilco regelt het. Het bedrijf is vooral actief op de West-Afrikaanse landen. “De producten die we doen zijn bevroren vlees, maar ook seizoensafhankelijke producten zoals aardappelen, uien, wortelen, witte en rode kool. Daarnaast doen we ook wat droge lading, dranken en conserven. Momenteel ligt de focus voornamelijk op export, maar we willen ons ook op import gaan richten. Je moet in je bedrijfsvoering een gezond evenwicht vinden, diversificatie is daar een mooi voorbeeld van”, legt Charles uit.

Boekingsstop West-Afrika
“Vorige week heeft reder Hapag Lloyd een boekingsstop op West-Afrika aangekondigd. De haven van Tanger raakt overvol, waardoor er ontzettend lange wachttijden zijn ontstaan. Het is niet enkel op de Antwerpse Ring dat we aanschuiven”, lacht Charles. “Schepen kunnen daar niet meer aanmeren, waardoor de trafieken in het gedrang komen. Omwille van de congestie, is deze boekingsstop één van de meest extreme acties die een rederij kan invoeren, maar andere rederijen kampen met hetzelfde probleem. Door het Coronavirus onder bemanning van dockers en personeel, kunnen de havens niet op volle capaciteit werken, waardoor er een groot probleem ontstaat. Wij in Europa gaan de goede kant op door het vaccineren van de bevolking, maar dat betekent niet dat West-Afrika en andere gebieden in de wereld ook al zo ver staan. Zolang de mensen buiten Europa nog niet hun vaccin krijgen, zijn we zeker nog niet van deze grote problemen af”, vervolgt Charles.

Service en communicatie
Door de focus te leggen op snelle en directe communicatie en service kan Himilco zich onderscheiden van zijn concurrenten. “Met mijn klanten heb ik nauw contact. Iedere vraag komt bij mij terecht, waardoor ik snel en nauwkeurig kan reageren. In deze branche is dat heel belangrijk, omdat kleine fouten grote gevolgen kunnen hebben en omdat de tarieven snel veranderen. Ook probeer ik met mijn klanten mee te denken en dat appreciëren ze. Tevens probeer ik partijen met elkaar in contact te brengen, wanneer ze op zoek zijn naar een bepaald product. Dit creëert een vertrouwensband en een win-winscenario voor beide partijen.”

“We zijn bijna een jaar verder en ik mag terugblikken op een succesvol eerste jaar. Voor de toekomst hoop ik op een uitbreiding van het bedrijf of een mooie samenwerking, zodat we kunnen blijven groeien. Daarnaast wil ik me meer gaan focussen op het commerciële vlak, al doe ik het operationele luik héél graag. Daarnaast gaan we naar het moment toewerken dat de markt weer gaat boomen. Ik verwacht dat de markt flink gaat opkrabbelen als de crisis voorbij is. Tegen dan moeten we ervoor zorgen dat we er klaar voor zijn.
Nog een leuk weetje, onze bedrijfsnaam is vernoemd naar de Carthaagse zeevaarder en ontdekker Himilco die in de vierde eeuw voor Christus leefde. In zijn verslagen schreef Himilco over zeemonsters en andere gevaren, maar vermoedelijk deed hij dit om concurrerende zeereizigers te ontmoedigen. Zo proberen we allemaal de beste te zijn en onze concurrenten in het gareel te houden, ook in deze tijd”, lacht Charles.

Voor meer informatie:
Charles Meeus
Himilco
Maurice Leytensstraat 4
B-2610 Wilrijk
+32 (0)470 135 035
info@himilco.be