WeGrowOrganic Facilities

Nieuwe naam voor sorteerbedrijf We Grow Organic

Het aan We Grow Organic gelieerde Sorteerbedrijf Snippe Geerse krijgt een nieuwe hal en gaat verder onder een nieuwe naam: WeGrowOrganic Facilities. Dat betekent dat ze een nieuw KvK-nummer hebben en zich onlangs opnieuw hebben laten certificeren. Biologisch zit in het DNA van het bedrijf, net als innovatie.

We Grow Organic bestaat sinds 2017 en is vanaf de start biologisch. De eigenaren, Thijs Geerse en Wouter Snippe, telen zelf al sinds 2001 biologisch. Bedrijfsleider Arend Lijnema is vanaf de start van We Grow Organic betrokken. Het bedrijf groeit behoorlijk. Daarom wordt er een nieuw pand gebouwd voor het sorteer- en verpakkingsbedrijf.

Eerder heette dat Sorteerbedrijf Snippe Geerse maar dat heeft een nieuwe naam: WeGrowOrganic Facilities. "Omdat het een nieuw KvK-nummer is, moest we opnieuw geauditeerd worden", vertelt Arend. Bedrijven zijn zich daar niet altijd van bewust. "We willen zowel naar onze telers als naar onze klanten heel transparant zijn. Dat is natuurlijk precies wat Skal van ons verwacht."

Arend Lijnema is bedrijfsleider

Geen vermenging
De certificering zelf ging gesmeerd, de eigenaren hebben immers vaker met dit bijltje gehakt. Bovendien is alles wat geteeld en verhandeld wordt biologisch. Er is binnen het bedrijf dus geen risico op vermenging met gangbaar.

"We willen zowel naar onze telers als naar onze klanten heel transparant zijn en alles altijd ontzettend goed registreren en bijhouden", vertelt Arend. "Dat is natuurlijk precies wat Skal van ons verwacht: dat de traceerbaarheid op orde is." Bijzonder aan het bedrijf dat uien, aardappels, pompoenen en wortels verhandelt, is dat ze hun producten zelf verpakken en verkopen.

Uienseizoen
Door de groei van de afgelopen vier jaar en de kansen die ze in de markt zien, is er meer ruimte nodig. In de nieuwe hal komt een nieuwe condensdroger die het mogelijk maakt het seizoen waarin ze Nederlandse uien kunnen leveren uit te breiden. "We proberen het uienseizoen te rekken met nieuwe bewaartechnieken, waardoor we de handel langer kunnen vasthouden."

"Als ons seizoen ophoudt, ergens in juni, gaan we namelijk Egyptische uien importeren en die aan onze klanten leveren. We willen het liefst onze Hollandse uien zo lang mogelijk kunnen leveren." Met condensdrogers kunnen ze eerder in het seizoen beginnen met drogen. "Eerst ging dat met hete lucht, maar met de condensdroger kan dat ook op lagere temperatuur. Het voordeel daarvan is dat de uien rustiger blijven. En dat je ook bij vochtiger weer kunt drogen of wanneer de uien koud zijn. Onafhankelijk van het weer."

Een ander voordeel is dat de condensdroger zoveel mogelijk op met de eigen zonnepanelen opgewekte elektriciteit werkt. In de nieuwe hal is gas niet meer nodig. "Op zich is dat niet het doel van biologisch telen, maar het hoort in onze ogen wel bij de opdracht om op een verantwoorde manier met je land en de aarde om te gaan."

Korte keten
Innoveren is belangrijk voor het bedrijf. Mede-eigenaar Wouter Snippe werkt bijvoorbeeld met elektrische beregening, dat wordt nog niet zoveel gedaan. "Normaal werkt dat met grote dieselaggregatoren, maar hij heeft geïnvesteerd in een ondergronds buizensysteem dat elektrisch wordt aangedreven."

Toegankelijker
Innoveren doe je alleen als verwacht dat je de investeringen terug verdient. "We proberen de markt zo goed mogelijk bedienen. Het idee is om de keten zoveel mogelijk te verkorten en om als teler zoveel mogelijk je eigen handel te doen en andere telers die daarvan mee willen profiteren daarin mee te nemen. Zo kunnen we onze telers laten zien wat we met hun product gedaan hebben en bij wie het is terechtgekomen. De klanten en de retail krijgen een indruk van wat er gebeurt op het land. Als we dingen op het land zien gebeuren, willen we dat op tijd communiceren." Nu er bijvoorbeeld een koude, natte lente is, laten ze hun klanten weten dat de eerste uien later geleverd zullen worden dan normaal.

Doordat er geen tussenhandel is, worden er geen onnodige kosten gemaakt en zal bio dus toegankelijker worden voor de consument.  "Doordat we efficiënt kunnen werken is er minder uitval en kunnen we scherp aanbieden. Hoe dichter de prijzen voor gangbaar en biologisch bij elkaar komen te liggen, hoe makkelijker consumenten de keuze zullen maken." De kortere ketens blijken erg goed te vallen, het is een verhaal wat de retail graag ziet. "De klant weet wat hij krijgt."

Voor meer informatie: www.wegroworganic.nl

Bron: Skal


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss

© UienNieuws.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven