Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Breadbox neemt eigen terminal in gebruik

Opschalen reeferdienst vanwege tekort aan koelcontainers

In augustus, wanneer het uienexportseizoen losbarst, breekt ook voor Breadbox Shipping Lines een drukke tijd aan. Het scheepvaartbedrijf biedt rechtstreekse charterdiensten aan vanuit Vlissingen naar Dakar. Het belooft een bijzonder seizoen te worden, zo valt te lezen in de juni-editie van het Vakblad Primeur.

Breadbox Shipping Lines is gespecialiseerd in afvaarten op West-Afrika. Het scheepvaartbedrijf beschikt over een vloot van vijftien schepen, waarvan deels eigendom en deels ingehuurd. “Vanuit Europa bieden wij twee diensten aan: reeferdiensten en diverse multipurpose lijndiensten met droge ladingen. We varen hoofdzakelijk op de West-Afrikaanse kust,” vertelt Breadbox-directeur Joris Bakker.

Twintig jaar geleden begon Joris met het verschepen van uien en aardappelen naar West-Afrika per koelschip. Toen hij geluiden hoorde uit de uienhandel over hoge kosten voor het verschepen per reefercontainer, was hij vastbesloten dat het anders en goedkoper kon per koelschip. De eerste gecharterde schepen vertrokken vanuit Vlissingen richting Banjul in Gambia. Later kwamen daar ook andere havens bij, waaronder Nouakchott in Mauritanië, Abidjan in Ivoorkust en Dakar in Senega, wat nog altijd de belangrijkste bestemming is. Per jaar vinden ongeveer 100.000 ton uien via Breadbox hun weg richting deze haven. “Inmiddels gaan we ons eenentwintigste seizoen in en ik durf wel te stellen dat het dit jaar een bijzonder seizoen gaat worden. Normaal gesproken hebben we elke tien dagen een afvaart vanuit Vlissingen direct naar Dakar. Dit jaar verwachten we elke week uit te varen. Dit heeft alles te maken met het grote tekort aan koelcontainers, wat voor ons weleens gunstig kan uitpakken,” merkt hij op.

Vraag naar verschepen per koelschip stijgt
Joris verwacht beduidend meer vraag naar het verschepen per koelschip. Op het moment van schrijven, begin juni, neemt de interesse volgens hem met de dag toe. “Bestaande klanten maken nu al reserveringen en we voorzien dat uienverpakkers, die normaal hun uien met containers verschepen, nu koelschepen verkiezen. We zijn goed voorbereid en kijken ernaar uit om vanaf augustus weer te knallen. Breadbox doet er alles aan om de Hollandse uien op tijd en onder de juiste omstandigheden in Dakar te krijgen.”

Buitenom het tekort aan koelcontainers heeft verschepen per koelschip nog meer voordelen, zo laat hij weten. Het laden van gepalletiseerde uien in een koelschip verloopt niet alleen snel en eenvoudig, ook de transittijd is korter. Breadbox heeft een rechtstreekse verbinding vanuit Vlissingen naar Dakar, waardoor het koelschip na vijf à zes dagen in de West-Afrikaanse haven arriveert en direct aan de kade aanmeert. Ook de afhandeling, wat normaal gesproken een prijzige en tijdrovende bezigheid is, verloopt sneller. “De lading wordt na aankomst meteen gelost op de kade, waardoor de ontvanger het product direct kan afhalen en de uien een half uur later al op de markt liggen.”



Haven ontzien met eigen terminal
Joris heeft het in de afgelopen twintig jaar druk zien worden in de haven van Dakar, erg druk. Dit veroorzaakt chaos en logistieke problemen in de stad. “Er moest echt iets veranderen. Eigenlijk kunnen we met goed fatsoen niet meer in de haven terecht met onze uien, als je ziet hoe een enorme ruimte we in beslag nemen gedurende het uienexportseizoen. Om de haven te ontzien en klanten van een betere dienstverlening te voorzien, hebben we geïnvesteerd in een eigen terminal.”



De DMT-terminal is gelegen nabij de haven en is bedoeld als op- en overslagfaciliteit voor de Nederlandse uien en aardappelen. Aankomend seizoen wordt de nieuwe terminal in gebruik genomen. DMT heeft een totale oppervlakte van 30.000 m2, waarvan in het eerste seizoen 10.000 m2 in gereedheid is gebracht voor de uien. Volgens jaar wordt daar nog eens 10.000 m2 aan toegevoegd. Joris voegt eraan toe dat er ook nog een overkapping van zo’n 6000 m2 wordt geplaatst, ter bescherming van het product tegen regen en zon. En later volgen misschien ook koelfaciliteiten voor bijvoorbeeld aardappelen die in Afrika gekoeld opgeslagen dienen te worden. “In eerste instantie richten we ons hier echter volledig op de afhandeling van de grote hoeveelheden gepalletiseerde uien. Met de komst van een eigen terminal maken we een enorme efficiëntieslag. De uien worden vanaf de boot direct met een pendeldienst en onder customer escort richting DTM gereden. Hier kunnen importeurs hun product komen ophalen. Dit komt de gehele logistieke afhandeling ten goede.“



“Voor de afhandeling werken we samen met ons agentschap Istamco, waar we in de loop daar jaren een sterke band mee hebben opgebouwd. Relaties zijn sowieso enorm belangrijk om goed te slagen op de Afrikaanse markt.” De Breadbox-directeur laat weten dat er sinds een jaar of twee veel verandert in de haven van Dakar. En dat is ook hard nodig gezien de toegenomen bedrijvigheid en overlast. Zo zijn er kades die privatiseren en er wordt momenteel ten zuiden van Dakar een nieuwe haven gebouwd. Deze ‘Port Du Future’ richt zich met name op bulk- en containerschepen.



In beweging blijven
Hoewel de charterdienst van Vlissingen naar Dakar niet meer de grootste dienst is van het scheepvaartbedrijf, blijft het verschepen van de uien wel erg belangrijk voor Breadbox Shipping Lines. “Het is vijf à zes maanden ontzetten hard werken. Voor deze periode huren we de grootste reeferschepen in. Een klein schip kan al snel 5 duizend ton uien verschepen en een grote zo’n 7,5 duizend ton. Dan zijn behoorlijke hoeveelheden. Ook huren we soms nog extra koelcontainers bij. We doen er alles aan om het gehele logistieke proces continu in beweging te houden, zodat schepen niet hoeven te wachten. Daarom is een eigen terminal zo belangrijk, om nog efficiënter te kunnen werken. Het moge duidelijk zijn dat we er klaar voor zijn. Laat de uien maar komen!”

Dit artikel verscheen eerder in het maandelijkse vakblad AGF Primeur. Ook een abonnement afsluiten op Primeur? Klik hier

Voor meer informatie:
Joris Bakker
Breadbox Shipping
Joris.Bakker@breadbox-shipping.com