Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Marcus Post, DLG Logistics:

“Mogelijk wordt voor het einde van het jaar de natte stempel op een fytosanitair certificaat nog vervangen voor een QR-code”

Tholen - Lege AGF-schappen in het Verenigd Koninkrijk beheersen de krantenkoppen. Tesco meldde dat ze bijna 50.000 ton aan verse voedselproducten per week weg moeten gooien door een tekort aan chauffeurs. Rod McKenzie, directeur van de Britse transportbracheorganisatie RHA, schat dat het tekort aan vrachtwagenchauffeurs in het Verenigd Koninkrijk inmiddels 100.000 bedraagt en nog verder zal oplopen.

Langere rijtijden de oplossing?
De Britse overheid heeft daarom de mogelijkheid gecreëerd voor chauffeurs om langere werkdagen te maken. Dit riep echter weerstand op bij de RHA, omdat dit de werkdruk verhoogt en kan leiden tot het vertrek van chauffeurs die op zoek gaan naar minder veeleisend werk.

Laden en lossen
“Er is een krapte op de transportmarkt in Engeland”, zegt Marcus Post van DLG Logistics. De logistieke dienstverlener verzorgt dagelijks rond de 200 transporten naar Engeland, waarvan een groot deel AGF- en andere versproducten met een beperkte houdbaarheid. “Tot nu toe lukt het ons nog wel goed om de transporten op tijd te leveren. We hebben in Engeland ons eigen transportbedrijf met 60 eigen vrachtwagens en proberen daarnaast zoveel mogelijk begeleidtransport te doen.” 

“Charters kunnen door het chauffeurstekort ook minder capaciteit aanbieden. Daarnaast merken we dat het lossen bij de bestemming meer tijd in beslag neemt, omdat er bijvoorbeeld geen personeel beschikbaar is om te lossen. Als een trailer tien leveringen heeft, dan kan dat aardig oplopen”, zegt Marcus.

QR-code
“De complexiteit van transport naar Engeland maakt dat sommige bedrijven stoppen met export naar Engeland”, zegt Marcus. “De vraag vanuit Engeland blijft echter wel dus wordt dit opgevangen door andere bedrijven die daardoor grotere volumes kunnen realiseren.” 

“We stevenen af op 1 oktober waarbij er nieuwe regelgeving komt op veterinair gebied. We zijn in gesprek met de KCB en de NVWA om het proces van keuren en aangifte af te stemmen en waar mogelijk te digitaliseren. De KCB is hard bezig om zich hierop in te richten en de capaciteit te vergroten. Mogelijk wordt voor het einde van het jaar de natte stempel op een fytosanitair certificaat nog vervangen voor een QR-code, dit zou transport naar Engeland een stuk eenvoudiger maken”, besluit Marcus.

Voor meer informatie:
Marcus Post
Daily Logistics Group
+31 (0) 654 794 517
marcus.post@dlg-logistics.com 
www.dlg-logistics.com