Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Pepijn de Jong, Levarht:

"AGF-export naar Aziatische supermarkten explosief gestegen sinds de pandemie"

Tholen - "De coronapandemie heeft de AGF-export naar de supermarkten in Azië een verdere boost gegeven," vertelt Pepijn de Jong, verantwoordelijk voor de verkoop naar Azië bij Levarht. "Door al de lockdowns en de horeca die dichtging, waren mensen veel meer op de supermarkten aangewezen. Die verkopen zijn dan ook explosief gestegen."


Pepijn (tweede van links) tijdens de Asia Fruit Logistica

"Daarbij was de vraag naar kwalitatief hoogwaardig product hoog. Hoewel lokaal product niet per se minder hoeft te zijn, zie je dat bijvoorbeeld de Nederlandse kasgroenten in Azië een hele goede reputatie hebben. We kunnen als Nederlandse exporteur zeer snel schakelen en inspelen op de behoeften. Dit alles heeft onze relatie met veel supermarkten versterkt en dat creëert ook kansen om het assortiment verder uit te breiden. Zo zijn we momenteel naast Hollandse kasgroenten ook volop in de weer met Spaans steenfruit en Zuid-Amerikaanse avocado's. In het begin ging onze handel veelal via Nederland, tegenwoordig hebben we veel directe lijnen van producenten op het zuidelijk halfrond naar Azië."

"Logistiek waren de uitdagingen groot als gevolg van de beperkt beschikbare luchtvrachtcapaciteit. Nu is ons voordeel dat we week in, week uit zoveel handel hebben op bepaalde bestemmingen dat we toch ook een bepaalde positie hebben opgebouwd, waardoor de handel door kan blijven gaan. Maar ook de zeevracht zorgde voor de nodige uitdagingen, niet in de laatste plaats door het debacle met de Ever Given in het Suez-kanaal", aldus Pepijn. "En Corona is in Azië nog steeds niet voorbij, meerder landen zijn in lockdown. Je spreekt je klanten alleen online en dat maakt de gesprekken toch anders. Nergens zijn relaties zo belangrijk als in Azië. Dan is een meeting via Teams en Zoom toch anders dan dat je een klant recht in de ogen kijkt. Je mist daarom echt wel de dynamiek en connectie met de klant."

"Het afgelopen jaar hebben we wel de kracht van de Nederlandse export gezien, onder meer toen de grens tussen Hong Kong en China tijdelijk dichtging. In één keer kwam er toen vraag naar vollegrondsproducten, die normaal uit China komen. Als Nederlandse exporteurs kunnen we dan snel schakelen. Als de klant op dinsdag bestelt, is de handel op donderdagochtend in Hong Kong en heeft de klant op vrijdag zijn producten in de winkel."


Supermarkt in Taiwan

"Hong Kong en Singapore blijven twee hele belangrijke markten voor ons in Azië. In eerste instantie slechts vanuit Nederland, maar dankzij ons internationale netwerk wordt ons assortiment steeds breder. Ook merken we dat het wordt gewaardeerd dat we ons als echte partner opstellen, en toegevoegde waarde leveren op meerdere vlakken. Zo zijn we ook steeds meer actief in markten als Thailand, Vietnam en China. We hebben een aantal mooie projecten op stapel staan, een voorbeeld hiervan is dat we binnenkort gaan starten met de eerste trials met avocado's van onze eigen Nieuw-Zeelandse farm (Harbour Edge Avocados) naar Azië", aldus Pepijn.

Participatie in lokale, Aziatische teeltprojecten is voor Levarht op dit moment niet aan de orde. "De opkomst van hightech tuinbouw zou op lange termijn mogelijk voor concurrentie kunnen zorgen. Tegelijkertijd zien wij dat op bestemmingen als Hong Kong en Singapore bijvoorbeeld de Nederlandse specialty-tomaten echt als premium worden gezien. Import is en blijft een niche in Azië. Dit heeft toch een andere reputatie dan lokaal product!"

Voor meer informatie:
Pepijn de Jong
Levarht
+31 (0)6 39460823
pdejong@levarht.nl
www.levarht.nl