om Europese supply chain te stroomlijnen en versnellen

Farm Trans bouwt nieuw logistiek systeem

Farm Trans, internationaal transportbedrijf en logistieke service provider gespecialiseerd in bulk en geconditioneerd vervoer van voedingsmiddelen, heeft het Mendix low-code platform geselecteerd om logistieke processen te stroomlijnen en leveranciers, partners en klanten met elkaar te verbinden. De nieuwe applicatie, Logistics Management System (LMS) biedt transparantie voor alle betrokkenen en zorgt voor vlekkeloze levering van goederen in heel Europa.

Onderzoek van Gartner laat zien dat toeleveringsketens voortdurend in ontwikkeling zijn, omdat ze zich moeten aanpassen aan de continu veranderende eisen van klanten. Logistiek en customer fulfillment zijn de onderdelen van de supply chain die het meest direct worden beïnvloed door deze verwachtingen. Farm Trans koos Mendix voor de ontwikkeling van een oplossing die hen helpt hieraan te voldoen en tegelijkertijd veerkrachtig te zijn en logistieke processen slimmer en transparanter te maken.  

Sinds de oprichting in 1987 richt Farm Trans zich op innovatie en is het uitgegroeid van een lokaal bedrijf naar een Europese logistieke service provider. De organisatie heeft kantoren in het Verenigd Koninkrijk, Nederland, België en Polen en werkt samen met partners om locaties in heel Europa te bedienen. Om meer toegevoegde waarde te leveren biedt Farm Trans connected services om logistieke processen efficiënter te beheren met geavanceerde IT-systemen en realtime data management waarbij het de datastromen van klanten en partners vastlegt. Op basis hiervan adviseert Farm Trans klanten en partners over zaken die zij kunnen verbeteren zoals tijdige levering, duurzaamheid en voedselveiligheid zodat de performance kan worden geoptimaliseerd en kansen kunnen worden benut.   

Logistics Management System gebouwd met low-code
De nieuwe LMS-applicatie is een belangrijk digitaliseringsinitiatief gericht op het leveren van innovatieve diensten aan klanten en partners. Het business team bij Farm Trans werkte hiervoor samen met Mendix-partner CAPE Groep om logistieke processen te optimaliseren en toekomstbestendig te maken. Alle data, van order management tot transportdata wordt verwerkt en is zichtbaar in de Mendix-applicatie waarmee transparantie gecreëerd wordt voor alle partijen over bijvoorbeeld de orderstatus, de conditie van de goederen en vervoer schema’s. De applicatie, die in slechts 6 maanden werd ontwikkeld, heeft het logistieke proces aanzienlijk verbeterd. Hiermee kan Farm Trans zijn leidende positie in de internationale logistiek vasthouden. 

Actie ondernemen op basis van data
“Door de analytische mogelijkheden van onze Mendix-applicatie te benutten, kunnen we partners op een meer gestroomlijnde, klantvriendelijke manier van dienst zijn. Met de nieuwe applicatie kunnen we heel snel actie ondernemen op basis van de data”, zegt Michiel van Gerwen, team lead Connected Services bij Farm Trans. “Tijdens de Covid-19-pandemie konden we bijvoorbeeld onze klanten een efficiëntere en meer voordelige transportinrichting voorstellen. De marges in de logistiek zijn klein, dus deze suggesties zijn zeer waardevol voor onze transportpartners en klanten.”

Het Mendix-platform zorgde er bovendien voor dat Farm Trans al binnen enkele weken kon voldoen aan de veranderde regelgeving. Van Gerwen: “Brexit veroorzaakte veel verwarring en onzekerheid in onze markt. Dankzij de flexibiliteit van Mendix konden we eenvoudig administratie van de douane toevoegen aan de applicatie en het nieuwe proces versnellen. Zo kostte het met het oude systeem meer dan een uur om volledig ondertekende douanepapieren te ontvangen. Nu kost dit slechts twee minuten wat qua efficiency een enorme sprong voorwaarts is.” 

Eén versie van de waarheid
De LMS-applicatie verzamelt alle orderinformatie van klanten. Voordat de applicatie werd ingezet gebruikten Farm Trans en de partners een excelsheet voor deze data wat foutgevoelig was en waarbij realtime inzicht ontbrak. Het aantal partners, leveranciers en klanten van Farm Trans nam snel toe en het werd steeds moeilijker om een accuraat overzicht te krijgen. Van Gerwen: “Door het logistieke proces te digitaliseren hebben we één versie van de waarheid gecreëerd. Data kan niet langer op verschillende manieren worden geïnterpreteerd waarmee incomplete of verkeerde leveringen worden voorkomen. En in het zeldzame geval van een fout, helpt de applicatie ons direct te reageren.”

Klanten, transportbedrijven en leveranciers hebben nu allemaal toegang tot de data. Het e-mailverkeer is sterk afgenomen, omdat de data toegankelijk is in iedere fase en voor iedereen die betrokken is bij het proces. Men hoeft niet langer te wachten voor goedkeuring via e-mail om goederen vrij te geven. Dit leidt tot een efficiënter proces en een hogere klanttevredenheid. 

Het LMS is zeker niet het einde van de digitalisering bij Farm Trans. CFO Pim van der Boom is een belangrijk pleitbezorger voor digitalisering en ziet meer kansen voor verdere innovatie en optimalisatie. “Logistiek zal altijd relevant blijven, het wordt alleen op een andere manier uitgevoerd. Om voorop te blijven lopen, moeten we ons voortdurend aanpassen. Eén van onze belangrijkste pijlers is duurzaamheid. Om CO2 te verminderen moeten we nadenken over hoe we minder kilometers kunnen rijden en tegelijkertijd hetzelfde product op het juiste moment aan onze klanten kunnen leveren. Het gebruik van data en technologie zoals low-code kan ons helpen deze uitdagingen het hoofd te bieden.”

Voor meer informatie:
Tom Steenmeijer
Farm Trans
+31 (0)6 19 05 15 00 
www.farmtrans.com


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss

© UienNieuws.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven