Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Volker Peters, nieuwe directeur van Groka:

"Najaar 2022 staat ingebruikname optische uiensorteerder gepland"

Ruim zeven jaar stond Volker Peters als directeur aan het roer van het Duitse Helle Niedersachsen, een verkooporganisatie voor aardappelen uit de Lüneburger Heide. Na een korte aanloopfase is de ervaren aardappelspecialist per 1 december benoemd tot algemeen directeur van de handels- en verpakkingsonderneming Groka, gevestigd in Dollbergen. Wij spraken met Peters over zijn nieuwe werkgever en de ontwikkeling van de Noord-Duitse aardappel- en uiensector.

Als dochteronderneming van de overkoepelende coöperatie RWG Ost-Hannover houden zowel HNG als Groka zich hoofdzakelijk bezig met het op de markt brengen van coöperatief geproduceerde landbouwproducten. "Bij Groka houd ik me meer bezig met organisatorische en strategische zaken dan met de klassieke dagelijkse gang van zaken. Dat is natuurlijk een verschil," legt Peters uit.


Volker Peters is sinds 1 december 2021 de trotse directeur van Groka

Grote investeringen in de hoofdvestiging
Bovendien behoort de bereiding, opslag en verpakking van regionale uien tot de kerncompetenties van Groka. "Op onze site hebben we veel geïnvesteerd in installaties en opslagtechnologie voor uien. Zo beschikken wij bijvoorbeeld over de modernste ULO-opslagtechnologie, waardoor wij in totaal 20.000 ton kunnen opslaan. Zodoende kunnen wij het hele jaar door regionale uien leveren en hoeven wij geen beroep te doen op aanvullende import". Peters voegt daaraan toe dat in het najaar van 2022 de ingebruikneming van een optische uiensorteerinstallatie is gepland.


Uien in de bewaring

Exportsector toegenomen
De uien komen niet alleen terecht in de binnenlandse foodretail, maar ook op de exportmarkt. "Als gevolg van de droogte heeft Polen in 2018 meer gebruik gemaakt van uit Duitsland ingevoerde uien. Sedertdien is de export naar Polen en de Tsjechische Republiek snel toegenomen en dit staat momenteel voor circa een derde van de totale verkoop. Onze uien worden ook het hele jaar door geëxporteerd. Ze worden op dit moment door alle grote levensmiddelenketens in Polen verkocht", aldus Peters.


Het bedrijfsterrein van Groka in Dollbergen, Nedersaksen

Volgens Peters zijn de uienopbrengsten dit jaar ongeveer even hoog als vorig jaar en zijn de prijzen vrij stabiel. Wat de verkoop betreft, was er een toegenomen vraag, vooral aan het begin van het seizoen, in september. "De afzet van aardappelen zal binnenkort weer aantrekken, terwijl stijgende noteringen voor uien pas vanaf februari kunnen worden verwacht, zodra het aanbod is verminderd. Op langere termijn is de consumptie van tafelaardappelen in het eerste coronajaar aanzienlijk gestegen en ook dit jaar bespeuren we de positieve effecten van de pandemie. Met ons uitgekiende rassenassortiment hopen we ook in de komende jaren de verkoop van aardappelen te kunnen stabiliseren."


Het bedrijfsterrein van Groka in Dollbergen, Nedersaksen

Biologische teelt en toekomstige doelstellingen
Naast conventionele producten brengt Groka ook biologische aardappelen en uien op de markt. Volgens Peters is het marktaandeel stabiel en vertegenwoordigt het ongeveer 10 procent van de totale verkoop. "Theoretisch zouden we meer biologische producten kunnen telen, maar de vraag van de consument is nog vrij beperkt. Bij biologische aardappelen staan wij voor de uitdaging om op biologische wijze dierlijke plagen en schimmelpathogenen van de aardappel weg te houden, aangezien wij momenteel tot 30% verlies lijden door draadwormaantasting, andere dierlijke pathogenen en schimmelaantasting. Bij de biologische uien is de uitval iets minder, maar het prijsverschil met het conventionele product is aanzienlijk."

Als onderdeel van een coöperatie ziet Groka zichzelf nog steeds als een schakel tussen producenten en handel. "Wij willen onze telers helpen om een zo hoog mogelijke toegevoegde waarde te realiseren en tegelijk willen wij de retail regionale producten bieden. Dat betekent dat we enerzijds tevreden klanten willen hebben, anderzijds is het onze kerntaak om leveranciers ook over 10 jaar de mogelijkheden te bieden om hun goederen via Groka aan de foodretail te slijten."

Voor meer informatie:
Volker Peters
Groka GmbH
+49 151 12131673
[email protected] 
www.groka-dollbergen.de

Publicatiedatum: