BASF is erin geslaagd een kleine revolutie te veroorzaken in het uiensegment met de ontwikkeling van Sunions. Het is de eerste variƫteit op de markt die de ogen niet doet tranen en de innovatie op rassenniveau is uniek. Ui is een van de meest geteelde groenten ter wereld: in 2020 werd het areaal op bijna 5,5 miljoen hectare geraamd en de oogstopbrengst bereikte maar liefst 104,5 miljoen ton, zo blijkt uit gegevens van FAOSTAT.
"Sunions is het resultaat van meer dan drie decennia onderzoekswerk door onze veredelaars. We hebben daartoe verschillende kruisingen gemaakt met traditionele veredelingstechnieken", vertelt Francisco de la Cruz, accountmanager uien bij BASF Spanje. "Terwijl andere bewaaruien na verloop van tijd scherper smaken, wordt Sunions zoeter. Het product wordt zelfs een bepaalde tijd in de bewaring gelegd voordat het op de markt wordt gebracht om die eigenschap te garanderen."
Na de lancering in de Verenigde Staten, heeft Sunions in enkele jaren tijd een opmerkelijke groei doorgemaakt. Heel wat Noord-Amerikaanse retailers hebben de ui in het schap. En in het tweede verkoopseizoen in Spanje heeft Sunions al meerdere grote supermarktketens weten te overtuigen. Ook de telers worden steeds talrijker, aangetrokken door de onderscheidende waarde die dit nieuwe BASF-concept biedt doorheen de hele waardeketen.
"Sunions is een lange dag ui waarvan de oogst kan plaatsvinden vanaf juli tot en met september. Deze gele ui, die al in verschillende delen van Spanje wordt geteeld, is nu een jaar op de markt en de vraag is uitstekend. Het is momenteel in diverse Spaanse supermarkten te koop en zal binnenkort ook in andere Europese landen in het schap liggen. Vorige week kon bijvoorbeeld de Britse consument voor het eerst de Sunions-ui in het winkelmandje leggen."
"We zijn erg tevreden met de respons van de consument op ons aanbod. Sunions is een zeer veelzijdige ui, omdat hij zowel rauw als gekookt kan worden geconsumeerd. Wie de ui proeft, is meteen overtuigd. Om een positieve consumptiebeleving te garanderen, hebben we verschillende testen uitgevoerd om er zeker van te zijn dat je ogen bij het snijden van een Sunions-ui niet beginnen te tranen. De ui is overigens heerlijk zoet. Het is echt een totaal nieuw product en concept."
Samenwerking met alle partners in de waardeketen
Sunions is veel meer dan een ras. Het is een consumentenmerk met een nieuw teelt- en marketingconcept dat zich vooral richt op de boodschap 'Gedaan met de tranen!'.
"Dit uitzonderlijke product wordt gelanceerd in samenwerking met onze partners van de waardeketen en het gebruik van het merk is onderdeel van de samenwerkingsovereenkomst. BASF zorgt voor de zaden, het teeltadvies, het bewaken van de kwaliteit en verbindt de ketenpartners 'van boer tot bord'."
"Het is echt teamwork: we werken zij aan zij met telers en verpakkers van zaadje tot afzet. Anderzijds weten we dat een onderscheidend product met toegevoegde waarde de teler altijd zal helpen om zijn aanbod te verdedigen ten opzichte van een meer conventioneel product", merkt de accountmanager op.
"We beogen een nauwe samenwerking met onze partners in de keten, met toegevoegde waarde als centraal concept. Want alleen zo kunnen we gezond en duurzaam voedsel aanbieden aan alle consumenten."
Voor meer informatie:
Francisco de la Cruz
BASF Spanje
Tel: +34 650 72 05 33
[email protected]
www.sunions.es
www.nunhems.com