Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Wim Waterman, Waterman Onions:

"Exporteren van grote volumes wordt aan banden gelegd door de verhoogde transportkosten"

"De traditioneel drukste periode van het exportseizoen ligt helaas weer achter ons. Tot aan de jaarwisseling is er een grandioos kwantum van meer dan 800.000 ton uien de grens over gegaan. Dit is zelfs nog exclusief de aanzienlijke grijze export naar Polen. Een topprestatie waar we trots op mogen zijn", stelt Wim Waterman van Waterman Onions in een marktupdate op zijn site.

Maar aan deze lofzang zit een zwart randje: “Zolang er nog geen gebrek is aan uien wordt de prijs voor de teler helaas niet beter,” waarschuwt Wim. “Dat dit zeker afhankelijk is van de grofte en kleur van de aangeboden partij, mag voor dit seizoen duidelijk zijn. Om de uienberg weg te kunnen werken voor het begin van het nieuwe seizoen zullen we de aankomende maanden wel ons best moeten doen,” vervolgt Wim. “Een jaar geleden deden we in deze maanden 15.000 ton export gemiddeld per week. In 2022 zullen we wel richting de 25.000 ton export per week moeten gaan om de aanwezige uien op de markt weg te werken,” aldus Wim.

Transportprijzen lopen op
Voor de tweede helft van het seizoen zijn er zeker kansen maar het exporteren van grote volumes wordt wel aan de banden gelegd door de verhoogde transportkosten. “Uien uit Nederland zijn momenteel relatief duur voor de klant.” Binnen de Europese Unie zijn de transportkosten nog te doen, voor overzeese klanten is het helaas een ander verhaal. “Prijzen voor containertransport zijn bijvoorbeeld alleen al met 50-100% verhoogd.” De aanhoudende disbalans in de transportwereld maakt dat de transportmiddelen in mindere mate aanwezig zijn op populaire bestemmingen buiten de EU. “Hierdoor komt de concurrentiepositie van Nederland in het geding op markten waar het lokale product vrij beschikbaar is.”

Voor meer informatie:
Wim Waterman
Waterman Onions
Hannie Schaftweg 12
8304 AR Emmeloord
+31 (0)527 617 496
wim@waterman-onions.nl     
www.waterman-onions.nl  

Publicatiedatum: