Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

North Sea Port bouwt nieuwe kade in Quarleshaven in Vlissingen

North Sea Port bouwt een 800 meter lange nieuwe kade aan de Quarleshaven in Vlissingen-Oost. Dit stelt het bedrijf Bulk Terminal Zeeland in staat zijn activiteiten uit te breiden. De kade van Shipyard Reimerswaal wordt hierdoor ook langer.

De nieuwe kade aan Bulk Terminal Zeeland in het Sloegebied vervangt de oude kade die gesloopt wordt. De combinatie van Werkendamse waterbouwers Hakkers en De Klerk zal eind maart 2022 starten met de bouw van de nieuwe kade. Eind 2024 zal de nieuwe kade met een lengte van 800 meter gereed zijn. Hierdoor wordt de kade aan de zuidzijde van de Quarleshaven in totaal 1.200 meter lang. North Sea Port investeert hier maar liefst 40 miljoen euro aan nieuwe haveninfrastructuur.

Het overslagbedrijf Bulk Terminal Zeeland ziet zijn kade zo uitbreiden van 250 meter tot 440 meter. Hierdoor is er meer ruimte voor de overslag van droge bulk zoals houtpellets, gips, grondstoffen voor de staalindustrie, biologische landbouwproducten en stortstenen voor de versteviging van windturbines op zee.

De nieuwe kade zorgt er ook voor dat er 10 hectare extra terrein uitgegeven kon worden aan Bulk Terminal Zeeland. Daarnaast blijft er tussen de terminal en Scheepswerf Reimerswaal nog voldoende ruimte over voor een nieuw bedrijf dat daar activiteiten wil ontplooien.

Kade voor verschillende scheeptypes en bedrijven
Aan de nieuwe kade zullen verschillende type zeeschepen zoals projectladingschepen, hefvaartuigen, bulkschepen, fruitschepen, en tankers met een diepgang tot 12,5 meter alsook binnenvaartschepen kunnen aanmeren. De waterdiepte kan later nog met twee meter worden vergroot. De kade wordt versterkt aangelegd en geschikt gemaakt voor een kadebelasting van 5 ton per vierkante meter.

"Een deel van de kade wordt ontsloten en geschikt gemaakt voor potentiƫle klanten die zich aan de Quarleskade willen vestigen", aldus Daan Schalck, CEO van North Sea Port. "Zo springen we zuinig om met onze haveninfrastructuur." De nieuwe kade sluit bovendien aan op de terminal van Shipyard Reimerswaal die met de nieuwe kade 40 meter extra verwerft. Het bedrijf dat schepen onderhoudt en repareert zal hierdoor in totaal over 425 meter kade beschikken.

Hein van Laar, commercieel directeur Hakkers BV merkt op: "Na eerdere succesvolle uitvoeringen in Vlissingen door Hakkers en De Klerk, zijn we bijzonder trots om dit nieuwe project voor North Sea Port te realiseren. Het toont onze kracht als constructieve waterbouwer die bovendien alle benodigde disciplines in eigen huis heeft."

Bron: North Sea Port

Publicatiedatum: