Richard van der Helm, Willem Dijk AGF:

"Ons aandeel op de Nederlandse en Duitse markt is inmiddels fifty-fifty"

Tholen - Met de coronapandemie vierde de afzet bij de speciaalzaken hoogtij. "Tot en met 2019 vertoonde dit segment een dalende lijn en die trend is resoluut gekeerd. De afgelopen twee jaar werden de speciaalzaken weer herontdekt. Dat biedt enerzijds kansen voor de zelfstandige ondernemers om deze klanten aan zich te binden. Maar de supermarkten zitten ook niet stil en ontwikkelen zich ook verder op vers, gezond en gemak, daarnaast neemt vanuit online de concurrentie toe. De speciaalzaken zullen zich dus echt moeten gaan onderscheiden om niet links of rechts ingehaald te worden door de retailers", constateert commercieel directeur Richard van der Helm van Willem Dijk AGF.

Als grootste uitdaging noemt Richard, die eind 2020 bij de Enschedese AGF-handel is aangetreden, momenteel de enorme margedruk. "Prijsverhogingen zijn aan de orde van de dag, denk alleen maar aan de kosten van energie en transport. Dat wordt voor het komende jaar de grootste uitdaging, want die kun je niet één op één doorvertalen naar de productprijs. Consumenten zijn bereid te betalen voor topkwaliteit, maar er zijn wel grenzen en met de openstelling van de foodservice, het wegvallen van de Corona-boost en de groei van online luistert dat nauw."

Divers klantenbestand
Desondanks verwacht Willem Dijk AGF ook dit jaar weer een verdere omzetgroei te organiseren. "We hebben een heel divers klantenbestand en dat helpt enorm. Onze horeca- en foodservice-klanten hebben het nog altijd erg zwaar. Uiteindelijk zullen de mensen de weg naar de horeca wel weer vinden. Nog voor de zomer verwacht ik dat in elk geval de Nederlanders de horeca wel weer volop weten te vinden. De aanloop van buitenlandse toeristen heeft wellicht nog wat meer tijd nodig. Ook gaaf is dat onze propositie van kwaliteitsleverancier in combinatie met unieke merken goed werkt voor de speciaalzaken en dat we daardoor in dat segment een mooie groei te pakken hebben. Dat blijft toch onze kernactiviteit. Daar hebben we ook extra ondersteuning voor met marketing en een buitendienst."

"Wij hebben de laatste jaren ook een enorme groei doorgemaakt op de Duitse markt. Inmiddels is de verhouding tussen onze afzet op de Nederlandse en Duitse markt fifty-fifty. We rijden tot de Poolse grens en komen we zuidwaarts tot Saarbrücken. Bijna wekelijks komt er wel een klant bij en het groeipotentieel is enorm. Onze oosterburen hebben meer dan 80 miljoen inwoners en daarmee de grootste economie van Europa."

"Ook in Duitsland is onze klantenkring heel divers. Zo hebben we naast het leveren aan groothandels ook veel klandizie in Poolse en Russische supermarktketens die heel goed met onze handel uit de voeten kunnen. Eigenlijk geldt dat voor ons hele pakket, maar zeker voor bijvoorbeeld kruiden, aardappelen, aubergines en tomaten is er veel vraag. In augurken zijn we zelfs de tweede exporteur van Nederland voor Duitsland en ook hardfruit vindt goed zijn weg naar de Duitse klanten", vertelt Richard. Vanouds voorziet Willem Dijk ook een aantal Ierse groothandels van het AGF-pakket. "Ik zie ook nog wel kansen in de export naar Scandinavië zoals de Deense markt, maar vooralsnog heeft groei op de Duitse markt de focus van het exportteam."

Retailman
"Tegelijkertijd heeft het me best wel verbaasd dat we ook op de Nederlandse markt nog zo'n groei doormaken. Wel heeft de acquisitie die we hebben gepleegd de laatste jaren door Corona voornamelijk telefonisch plaatsgevonden", vertelt Richard, die als echte retailman eerder werkte voor Sanders Supermarkt, EMTÉ Supermarkten, Sligro Food Group en Action.  

Wat Richard aan de AGF-sector opvalt is vooral de positieve energie, die hij bij de ondernemers aantreft. "Ook worden er veel keuzes gemaakt op basis van emotie en minder op basis van ratio. Dat maakt het niet eenvoudig om waarde toe te voegen, omdat men niet zo snel van vaste gewoontes afstapt. Tegelijkertijd is de dynamiek in deze handel enorm. Vorig jaar konden we in deze week bij sommige klanten niet komen omdat er zoveel sneeuw lag. Dit jaar starten teelten later op vanwege de hoge gasprijs. Elke dag heeft weer nieuwe verrassingen in petto!"

Voor meer informatie:
Richard van der Helm
Willem Dijk AGF
De Ossenboer 2
7547 SJ Enschede
T: 053 4864 751
richard@willemdijk.nl 
www.willemdijk.nl 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven