Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Goederenverkeer Vlaamse zeehavens 4 procent hoger dan in 2020

In de 4 Vlaamse zeehavens werden in 2021 iets minder dan 322 miljoen ton goederen geladen en gelost. Dat is 4% meer dan in 2020. De Antwerpse haven is de grootste Vlaamse haven met in 2021 bijna 240 miljoen ton aan- en afgevoerde goederen. Dat is 4% meer dan in 2020. Na een uitzonderlijke daling van de haventrafiek in 2020 ten gevolge van de COVID-19-crisis brak de haven in 2021 opnieuw een record.

De 2e grootste haven in Vlaanderen is Zeebrugge. Deze haven verwerkte in 2010 een record hoeveelheid goederen, maar kende in de jaren daarna een terugval in de trafiek. Sinds 2018 neemt de trafiek er wel opnieuw toe. In 2021 lag die 5% hoger dan in 2020.

De Gentse haven fuseerde eind 2017 met Zeeland Seaports (de Nederlandse havens van Vlissingen en Terneuzen) tot ‘North Sea Port’. De haven van Gent heet sindsdien ‘North Sea Port Flanders’. De trafiek in de Gentse haven lag in 2021 8% hoger dan in 2020.

Oostende is de kleinste van de 4 Vlaamse zeehavens. De trafiekcijfers zijn daar sinds 2008 gedaald. De haven profileert zich de jongste jaren meer als verdeelcentrum voor de bouw en het onderhoud van windmolenparken in de Noordzee.



Vooral containers in Antwerpen en Zeebrugge, droog massagoed in Oostende en Gent
Niet elke haven laadt en lost dezelfde soort goederen. Een groot deel van de trafiek in de havens van Antwerpen en Zeebrugge bestaat uit containers. In Gent en Oostende gaat het veel meer om droog massagoed. In Gent is dat onder meer ijzererts dat aangevoerd wordt voor een grote staalfabriek. 

Roll-on-roll-off-trafiek is erg belangrijk voor de haven van Zeebrugge. Naast ferryverkeer gaat het ook om de aan- en afvoer van nieuwe auto’s: een brede waaier van automerken gebruikt deze haven als draaischijf voor hun autodistributie.

Bron: Statistiek Vlaanderen

Publicatiedatum: