Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Belgische brancheorganisaties roepen hun leden op om kostenstijgingen brandstof te blijven doorrekenen

De stijgende brandstofprijzen doen velen roepen om een verlaging van de accijnzen. Febetra, TLV en UPTR nemen nota van het idee om de accijnzen op diesel te verlagen via het systeem van de omgekeerde cliquets. Dit betekent dat bij een verhoging van de maximumprijzen aan de pomp een deel van de verhoging wordt geneutraliseerd door een accijnsverlaging. "Een dergelijk systeem werd in het verleden al eens tijdelijk opgezet. Dat was toen ten koste van de professionele diesel die transporteurs al sinds jaar en dag kennen", meldt Febetra.

"Een algemene accijnsverlaging van de ene dag op de andere kan het probleem niet oplossen. De Europese accijnsminima laten voor zware trucks een accijnsverlaging in België toe van nauwelijks 0,04 €/ liter. Voor voertuigen van minder dan 7,5 ton is de speling beperkt tot maximaal 0,27 €/ liter diesel."

Maar ondertussen is er de vaststelling dat prijzen aan de pomp sinds januari 0,35 € of ruim 20% duurder geworden zijn. Brandstof maakt net iets meer dan 20% uit van de totale kost van een vrachtwagen. Ook de komende dagen en weken worden verdere prijsverhogingen verwacht. UPTR, Febetra en TLV herhalen dat transporteurs geen andere keus hebben dan elke stijging van de eindprijs aan hun klant door te rekenen. Eender welke beslissing van de overheid tot (tijdelijke) accijnsverlaging zal nooit volstaan om de reële kostenverhoging te compenseren. De beroepsorganisaties pleiten ook voor het verplicht gebruiken van een dieselclausule in vervoercontracten zonder plafonds.

Bron: Febetra

Publicatiedatum: