Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
De WUR 'Unpack Your Challenge'

Roadmap naar duurzamere voedselverpakkingen voor drie bedrijven

Wageningen University & Research heeft drie bedrijven op weg geholpen naar duurzamere voedselverpakkingen. De drie winnaars van de Unpack Your Challenge kregen elk een wetenschappelijk onderbouwde roadmap mee met handvatten voor een succesvolle duurzame verpakkingsstrategie.

Met Unpack your Challenge riep Wageningen Food & Biobased Research in november 2021 Europese bedrijven op om te delen welke uitdagingen zij zien in de verduurzaming van verpakkingen. Uit de vele inzendingen zijn drie bedrijven geselecteerd. Een Wagenings team van materiaaldeskundigen, recyclingdeskundigen en experts in ketens en logistiek ging met directeuren en verpakkingstechnologen van deze bedrijven aan de slag om samen een roadmap in te vullen. Deze roadmap helpt deze bedrijven om met behulp van wetenschappelijke inzichten de beste keuze te maken voor hun verpakkingsvraagstuk.

Duurzame verpakkingen voor zacht fruit, los fruit en vlees
Uit de selectie van bedrijven blijkt hoe verschillend de uitdagingen zijn waarmee zij worden geconfronteerd. Zo zoekt het eerste bedrijf naar een milieuvriendelijk alternatief om zacht fruit goed beschermd te verpakken zonder dat dit logistieke problemen oplevert. Het tweede bedrijf streeft voor zijn vleesproducten naar een verpakking die minder plastic bevat en bovendien volledig recyclebaar is. De derde organisatie wil toe naar een duurzame verpakking van stevig, los fruit. De grootste uitdaging voor dit bedrijf is dat de verpakking het fruit goed bijeen moet houden.

De drie bedrijven hebben nu een roadmap in handen waarmee zij zelf hun verpakkingsstrategie kunnen ontwerpen, aanpassen en uitrollen. Elke roadmap is vergezeld van een grondige analyse van de huidige situatie, de verpakkingsdoelen van het bedrijf en de randvoorwaarden waaraan de duurzamere verpakking moet voldoen.

Geen eenvoudige keuze
Marieke Brouwer, onderzoeker duurzame verpakkingen bij Wageningen Food & Biobased Research, heeft de roadmap ontwikkeld. "De juiste keuze voor een duurzamere verpakking maken, is niet eenvoudig", stelt zij. "Wat betekent het bijvoorbeeld voor bescherming van het verpakte product als je een verpakking kiest die minder plastic bevat? En wat zijn de gevolgen voor de houdbaarheid van het product? Je wil natuurlijk niet dat een nieuwe verpakking ertoe leidt dat er meer voedsel wordt weggegooid. En hoe zorg je ervoor dat de verpakking past in de (productie-)processen en logistieke mogelijkheden van het bedrijf. Door een roadmap te laten ontwikkelen, worden alle wetenschappelijke en praktische inzichten meegenomen in de uiteindelijke keuze voor een verpakking."

Mogelijkheden voor andere bedrijven
Uit de inzendingen van de challenge bleek dat er veel interesse is voor het bepalen van een duurzame verpakkingsstrategie. Wageningen Food & Biobasesd Research biedt voor andere bedrijven en organisaties ook de mogelijkheid aan om gezamenlijk een roadmap op te stellen. Heeft u interesse, neem dan contact met ons op.

Wageningen University & Research (WUR) combineert fundamentele en toegepaste kennis vanuit de missie 'To explore the potential of nature to improve the quality of life'. Zo draagt WUR bij aan het oplossen van belangrijke vragen in het domein van gezonde voeding en leefomgeving. Onze ruim 6.500 medewerkers (ruim 5.500 fte) en meer dan 12.000 studenten laten zich inspireren door natuur, maatschappij en technologie. Inspiratie die ons al meer dan een eeuw in staat stelt om te verwonderen, kennis te ontwikkelen en deze wereldwijd toe te passen. En dat doen we niet alleen, maar zoveel mogelijk samen met overheden, het bedrijfsleven, non-gouvernementele organisaties en andere kennisinstellingen.

Bron: WUR

Publicatiedatum: