Tholen - "De stakingen in de Spaanse transportsector tonen de macht die transporteurs hebben als ze niet gaan rijden", constateert Jurgen Sinnaeve, die al jarenlang actief is in de Spaanse transportsector. Bij zijn huidige werkgever heeft hij weinig impact van de staking ervaren. "Gelukkig is er geen schade aan onze auto's aangericht. De staking was ook meer op het binnenlandse transport gericht dan op het internationale transport."
Jurgen Sinnaeve
"Je moet wel duidelijk onderscheid maken tussen de eigen rijders en de transportbedrijven met een eigen vloot. Het zijn met name de eigen rijders die deze stakingen hebben geïnitieerd, omdat zij vinden dat ze worden uitgeknepen ofwel niet op de juiste manier behandeld worden", vertelt Jurgen. "Persoonlijk denk ik dat er twee kanten aan een verhaal zitten. Niemand verplicht je om onder kostprijs te gaan rijden. Alleen is gedurende het jaar het aanbod vaak groter dan de vraag."
"Maar vraag en aanbod is in deze sector altijd erg relatief. Als er tekort is, gaat de transportprijs omhoog. Bedrijven willen echter niet het risico lopen om naast de paar drukke maanden van het jaar de overige maanden uitgeknepen te worden. Maar het is heel lastig om daar de juiste balans in te vinden. Nu de kosten voor sommige bedrijven in een paar weken tijd met 30-40 procent zijn gestegen, sloeg de vlam in de pan. Hier kon niemand zich op voorbereiden."
"Als dit te lang gaat duren, gaat het wel effect hebben en verwacht ik dat uiteindelijk distributiecentra zonder vervoer komen te zitten. Producten kunnen nu eenmaal op een prijsniveau komen dat het te duur wordt voor de consument. De basisproducten zullen altijd vervoerd moeten worden, maar ik verwacht dat luxeproducten hierdoor wel eens minder geconsumeerd zullen gaan worden. Uiteindelijk worden daar ook wel alternatieven voor gevonden, maar daar gaat wel even tijd overheen."
Voor meer informatie:
Jurgen Sinnaeve
+34 609 152 515
[email protected]