Abonneren

Vacatures

"Tweetende tuinders"

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen week

Top 5 - afgelopen maand

Weer

Jan Vandenabeele, Charlotte en Pol Roussel:

"De ongeschilde uien die bij ons binnenkomen, zijn binnen een dag verwerkt en op plaats van bestemming"

Tholen - Al ruim 25 jaar is Roussel Onions actief in de verwerking van verse uien. Nu richt het uienschilbedrijf zich, naast haar thuismarkten België, Nederland en Frankrijk, steeds meer op de markt van het Verenigd Koninkrijk. "Dit is voor ons een uitermate interessante markt", vertelt Jan Vandenabeele van Roussel Onions. "We opereren al meer dan 25 jaar in de bekende markten en zullen dat altijd blijven doen, maar iedereen die ons wil vinden, heeft ons hier wel gevonden. Het VK is een veel grotere markt en we zien dat hier voor ons zeker nog veel mogelijkheden liggen."

Beurzen
De keuze voor de focus van Roussel op het VK is een bewuste keuze. "In de VK wordt ongeveer de helft van de behoefte op het vlak van uien geïmporteerd, waardoor hier voor ons veel mogelijkheden liggen", leggen vader en dochter Pol en Charlotte Roussel uit. "Bovendien wordt er veel Aziatisch gekookt, waarin ruim gebruik wordt gemaakt van uien, maar ook knoflook en gember. Dat is voor de Aziatische keuken toch wel de heilige drie-eenheid. Zo sluit het ook aan op onze samenwerking voor FAIA."

Na een lange Covid-periode, waarbij het contact over het algemeen online of telefonisch verliep, mocht men elkaar vanaf dit jaar eindelijk weer fysiek ontmoeten op beurzen. "Na de introductie van ons merk FAIA (samenwerking tussen Roussel, Waterman Onions, Biesheuvel en Sawari Fresh) op Fruit Attraction in Madrid hebben we dit jaar eindelijk ook op Fruit Logistica kunnen staan met de andere bedrijven. Hier hebben we weer contacten kunnen leggen met potentiele relaties, wat in persoon toch een stuk makkelijker gaat", gaat Jan verder. "Zeker in het VK hebben we meerdere interessante contacten kunnen leggen. Dit gaat allemaal een stuk soepeler op deze manier, in plaats van het gedoe met Teams en e-mail. Die nieuwe relaties willen we nu verder uitbouwen."

Nichemarkt
De verwerking van verse uien is, volgens Pol, echt een nichemarkt. "De markt van de verse uien is misschien maar zo'n 10 procent van de verwerkte uienmarkt. Als klanten hiervoor kiezen, is dat een hele bewuste keuze. Industriële producenten van tomatensauzen zullen bijvoorbeeld vaker voor gevriesdroogde uien of uienpoeder kiezen. Daarentegen opteren bijvoorbeeld grote pizzarestaurant ketens meestal voor een verse uienring op de pizza. Dit wordt ook door de consument verwacht. Dit vraagt echter wel een bepaalde expertise, omdat je werkt met een meer beperkte houdbaarheid."

"Hier kunnen wij ons in onderscheiden", vult Jan aan. "Ongeveer 75 procent van de ongeschilde uien die we inkopen, zijn uit een straal van 30 kilometer. Uitzondering hierop zijn speciale aanvragen van bijvoorbeeld Franse klanten, die dan graag Franse uien willen. Vervolgens hebben we het hele proces van schillen, versnijden en transporteren in eigen handen. In het VK zie je nog weleens dat verwerkers met geschilde uien uit bijvoorbeeld Polen werken, waardoor er veel transport en tijd zit tussen schillen en plek van bestemming. Dit komt de kwaliteit en houdbaarheid van de uien niet ten goede. De kunst is om de uien zo snel mogelijk ingepakt en op plaats van bestemming te krijgen. Zo kunnen wij de Engelse klanten dezelfde service bieden die we aan onze Belgische klanten leveren. We zitten dicht bij de overgang Dover-Calais, zodat het hele proces van a tot z in een dag gebeurt. 's Ochtends komen de ongeschilde uien binnen en worden ze verwerkt, 's middags worden ze getransporteerd en de dag erna worden ze op locatie in elke gewenste vorm aangeleverd. Sneller dan dat is eigenlijk niet mogelijk."

Innovaties
Kijkend naar de toekomst houdt het familiebedrijf haar ogen altijd open voor innovaties op het gebied van automatisering en verpakkingen, verzekert Charlotte. "We zijn altijd op zoek naar nog meer geautomatiseerde processen, maar deze machines of technologieen moeten natuurlijk volledig op punt staan en voldoende betrouwbaar zijn. Optisch sorteren is voor uien ook zeer lastig. Een ongeschilde ui kan er perfect uitzien, maar soms zie je na het schillen pas dat er binnenin de ui een probleem is." Ook op het gebied van verpakken volgen ze de ontwikkelingen nauwlettend. "Zo zullen we een volledig nieuwe verpakkingslijn installeren, die nog een stuk meer geautomatiseerd is. Waar het kan, automatiseren we, maar als de technologie er nog niet volledig klaar voor is, wachten wij voorlopig met de stap zetten."

"Verder is iedereen steeds meer op zoek naar manieren van duurzaam verpakken en ook wij staan hier zeker voor open. Zo zijn we samen met onze klanten steeds vaker op zoek naar alternatieven, zoals de Big Boxen, voor de klassieke wegwerp houten pallets. Je ziet dat er hier nog weleens wat weerstand tegen is, omdat klanten al 15 jaar met de houten pallets werken. Verandering is niet altijd even makkelijk, maar toch merken we dat klanten positief zijn en in deze verduurzaming mee willen. Zo willen we op termijn de 'single-use' verpakkingen tot een minimum gaan beperken."

Voor meer informatie:
Roussel Onions
Ieperstraat 221
8560 Moorsele, België
+32 (0)56 50 53 06
info@rousselonions.com  
www.rousselonions.com    


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven