Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Inflatie voor ruim 4 op de 10 consumenten geen reden minder te besteden in voedingsspeciaalzaak

Hoewel ook 2022 tot nu toe een goed jaar is voor voedings-speciaalzaken, is de groei van de consumentenuitgaven in mei (+18 procent) veel minder groot dan in dezelfde periode in 2021, toen sprake was van een groei van 40 procent ten opzichte van mei 2019. Dat blijkt uit transactiedata van ABN AMRO.


Consumenten kopen minder maar besteden meer in voedingsspeciaalzaken, bron ABN AMRO

Tijdens de coronacrisis zat deze sector stevig in de in de lift, mede door de verplichte sluiting van de horeca. Deze groei begint echter af te vlakken, nu de horeca weer open is en consumenten vaker buiten de deur eten. Zo gaven zij in mei van dit jaar in cafés (+28 procent) en restaurants (+19 procent) méér uit ten opzichte van dezelfde maand in 2019. Tegelijkertijd is het volume van voedingsspeciaalzaken in mei met 5,5 procent gedaald in vergelijking met mei 2021. Consumenten kochten dus minder producten, maar tegen hogere prijzen, zodat per saldo meer is uitgegeven dan een jaar eerder.


Prijzen van voeding zijn gestegen, bron ABN AMRO

44 procent consumenten let nog niet op prijzen voedingsspeciaalzaken
Vooralsnog lijkt een groot deel van de consumenten die bij een voedingsspeciaalzaak producten koopt (nog) niet op de inflatie te letten, blijkt uit onderzoek dat ABN AMRO heeft laten verrichten door PanelWizard. Zo geeft 44 procent aan niet op de prijs te letten; in 2017 - toen ABN AMRO een vergelijkbaar onderzoek liet verrichten - was dit nog 35 procent. Bovendien geeft zo’n driekwart van deze consumenten aan bereid te zijn om gemiddeld 15 tot 16 procent méér te betalen voor producten van een voedingsspeciaalzaak. ABN AMRO benadrukt dat deze bereidheid afhankelijk is van de leeftijd en het inkomen van klanten: hoe ouder de consument, hoe minder deze bereid is meer te betalen. Zo zijn 50-plussers bereid 12 procent meer te betalen, terwijl consumenten tot 40 jaar bijna 18 procent meer willen betalen. Voor consumenten met een hoger inkomen geldt dat liefst 85 procent bereid is 18 procent meer te betalen.


Bron: ABN AMRO

Ruim kwart ouderen en helft jongeren bereid meer te betalen voor online bestellingen
Hoe lager het besteedbaar inkomen, hoe meer consumenten echter op de prijs letten. Zo geeft ruim één op de tien consumenten aan om deze reden minder vaak naar voedingsspeciaalzaken te gaan dan vóór de coronacrisis. De dalende koopkracht kan ervoor zorgen dat consumenten meer aankopen gaan doen bij supermarkten die doorgaans lagere prijzen vragen. “Het is voor voedingsspeciaalzaken belangrijk dat ze zich onderscheiden van supermarkten, bijvoorbeeld door in te spelen op de groeiende vraag naar ambachtelijke en hoogwaardige producten”, vertelt Gerarda Westerhuis, Sector Econoom Retail van ABN AMRO. “Goede onlinebestelmogelijkheden zijn daarbij cruciaal, juist ook voor ouderen, bij wie de interesse in online bestellen bij speciaalzaken flink is toegenomen de afgelopen jaren. Ruim een kwart van de ouderen en de helft van de jongeren is bovendien bereid voor online meer te betalen. Voor jongeren, die vooral op zoek zijn naar gemak, bieden snelle oplossingen voor diners en lunches en gezonde kant-en-klaarmaaltijden ook veel mogelijkheden.”

Het hele rapport is hier te downloaden.

Bron: ABN AMRO

Publicatiedatum: