Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Fotoreportage

Ruim 6.000 bezoekers op Aardappeldemodag

Tholen - Prachtig weer, volop stemming bij de boer; het waren allemaal ingredienten die bijdroegen aan een geslaagde Aardappeldemodag in Westmaas. Het was, afgezien van de online Corona-editie twee jaar geleden, dan ook al vier jaar geleden dat de aardappelsector elkaar in Westmaas live kon ontmoeten. Met ruim 6.000 bezoekers bleek de Aardappeldemodag weer in een behoefte te voorzien.

De nieuwe bestuursvoorzitter van Wageningen University & Research Sjoukje Heimoveraa, opende de dag. Vervolgens wees Dick Hylkema van de NAO op het internationale belang van het Nederlandse aardappelcluster. "Wereldwijd zijn we misschien een relatief kleine producent, maar met alle veredelaars, akkerbouwers, handelaren, logistiek dienstverleners, verwerkers en toeleveranciers hebben we wel een uniek aardappelcluster. Het probleem is wel dat steeds minder mensen, ook Kamerleden en ambtenaren, dat weten. Terwijl we met bijvoorbeeld het Hollandse pootgoed bijdragen aan de Afrikaanse voedselvoorziening. Alle partijen in de keten hebben we nodig, zonder teelt is er geen toekomst in de keten", benadrukte Hylkema.


Dick Hylkema tijdens de opening

Reden voor de NAO om zaterdag 3 september de Nationale Aardappelrooidag te organiseren om met deze mensen weer dichter bij de bron van het eten op hun bord te brengen. Dat blijkt nodig ook: uit het Pieperonderzoek, uitgevoerd in opdracht van de NAO, blijkt dat 31% van de Nederlanders nog nooit op een boerenbedrijf is geweest, en 58% nog nooit op een aardappelboerderij. 48% kan ook geen aardappelplant herkennen.

De bezoekers gisteren hadden daar unaniem geen last van, maar ook zij kregen gisteren weer mogelijkheden om hun kennis te verdiepen. Niet voor niets was het thema 'kennis maken, kennis delen'. Veel interesse was er dan ook voor het Jonge Boeren Programma en ook waren er de nodige lezingen. Traditiegetrouw konden ook de rooidemonstraties en het mechanisatiepark op de nodige belangstelling rekenen.

Ook groeit nog steeds de internationale belangstelling vanuit andere aardappellanden als BelgiĆ«, Duitsland, Frankrijk en Groot-BrittanniĆ«. Zij konden deze editie bij zo'n 150 standhouders terecht. Wij maakten weer een fotoreportage van de bedrijven die actief zijn in de AGF-handel en verwerking. De volgende editie van de aardappeldemodag is op 21 augustus 2024. 

Klik hier om de fotoreportage te bekijken.