Tholen - Na vier jaar ontwikkelen vierde Aartsen afgelopen vrijdag de feestelijke lancering van haar eigen ERP-systeem Fresh. Dit systeem werd samen met partner Thinkwise in eigen huis ontwikkeld. Als dank voor dit mega-project werden de medewerkers in het zonnetje gezet en werd de livegang officieel gevierd.
"We hebben gekozen voor 100% maatwerk", vertelt projectleider Mathijs Buzeijn. "De wensen die wij hadden, konden we namelijk niet realiseren met de standaardpakketten die op de markt beschikbaar zijn. Met dit eigen pakket dat we met ons interne projectteam van acht personen en de partners van Thinkwise hebben ontwikkeld, zien we alle processen tot in detail terugkomen in de applicatie en beschikken we over een duurzame automatiseringsoplossing die ervoor zorgt dat ons bedrijf ook in het komende decennium voorop blijft lopen in onze branche."
"We hebben wel tussenreleases gehad, maar deze livegang is de grote 'big bang'", vertelt Mathijs. "Dit bedankje aan de collega's is dan ook zeker op zijn plaats. We hebben het systeem uitgebreid getest met 25 key users en dat heeft veel van de organisatie gevraagd. We zijn van een Volkswagen Polo naar een Mercedes S-klasse gegaan en dat gaat niet zonder slag of stoot. Met testdagen in het weekend en op maandag - wat voor ons de drukste verkoopdag is - heeft de livegang heel veel energie gekost, maar het resultaat mag er zijn."
"Door de krachten te bundelen, hebben we een applicatie gebouwd, die volledig aansluit op de logistieke, commerciële en financiële processen binnen Aartsen en daar gaan onze medewerkers samen met al onze relaties in binnen- en buitenland de voordelen van ervaren. Hiermee zijn we toekomstproof. Alle processen zijn nauw geanalyseerd en teruggebracht naar één basisproces, wat veel meer structuur oplevert. Deze structuur geeft ons ook inzicht, met name in de commerciële processen kunnen we daarom veel sneller antwoord geven op vragen van bijvoorbeeld klanten."
"Deze klanten willen we hartelijk bedanken voor hun geduld en begrip. We hebben ze de afgelopen periode geïnformeerd over het proces, maar met een nieuw systeem ontkom je er niet aan dat ze er in de ontwikkelfase enige hinder van ondervinden. Met deze livegang hebben we het hele proces geoptimaliseerd en kunnen we samen met onze klanten een verdere groei doormaken", vertelt Mathijs. "Het nieuwe ERP-pakket Fresh zal gebruikt worden op de warehouse-locaties in Breda, Venlo en Sint Katelijne Waver. Voor de vestiging in Hong Kong zijn we momenteel ook voortvarend bezig met de ontwikkeling van een passende applicatie. Deze zullen we compleet integreren binnen Fresh zodat we één totaaloplossing hebben voor de gehele Aartsen groep."
Aartsen heeft op dit moment niet de ambitie om het ERP-pakket breder op de markt te zetten. "Aartsen is een vrij uniek bedrijf in de sector en het pakket is echt volledig op onze organisatie ontwikkeld. Voorlopig hebben we nog veel projecten op de rol staan om een verdere interne digitaliseringsslag te maken. Fresh is het begin en we zullen de komende tijd volgende stappen zetten op IT-gebied. Deze livegang noemen we fase 0 en we hebben alweer 4 fases gepland staan."
Voor meer informatie:
Aartsen
+31 (0)76 52 48 100
www.aartsen.com