Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
PPS-onderzoek WUR

Gezond voedselaanbod leidt tot hogere klant- en medewerkerstevredenheid in zorg en horeca

Tholen - Consumenten zijn gemakkelijk te verleiden tot een ongezonde voedselkeuze. Sturing richting een gezonde keuze of inperking van keuzevrijheid is een terrein waar bedrijven zich liever niet in mengen. Uit onderzoek blijkt nu dat consumenten die sturing juist wel waarderen. Gezond en duurzaam voedsel zorgde zelfs voor een grotere klanttevredenheid. "Dat is een enorme trigger voor gedragsverandering," zo stelt Marieke Meeusen, projectleider van het onderzoek. Kennis en tijd worden echter als knelpunten gezien om meer groenten op het menu te zetten.

Gezond en duurzaam is gewild
De onderzoekers zorgden ervoor dat er binnen een gecontroleerde omgeving, als een ziekenhuis, horecagelegenheid of kinderdagverblijf meer gezond en duurzaam voedsel werd aangeboden. Het effect daarvan was positief, voor de gasten, maar ook voor de medewerkers. “Daarmee zetten we een belangrijke stap in veranderend consumentengedrag. Voor een ander consumptiepatroon is het van groot belang dat het alternatief beter gevonden wordt. Wij hebben gezien dat de consument het wil en die waardeert dat het aanbod gezonder is”, vertelt Marieke Meeusen die het onderzoek leidde. “De hogere klanttevredenheid is ook van belang, omdat zowel zorgpersoneel als personeel werkzaam in de horeca veel voldoening halen uit het blij maken van hun gasten en klanten. Het motiveert dus ook het personeel en tot slot is een hogere klanttevredenheid uiteraard van belang voor de continuïteit van de bedrijvigheid die staat of valt met tevreden klanten.”

Maak het makkelijk
Een bedrijf dat de gezonde en duurzame keus aanbiedt zal naar verwachting beter gaan scoren en medewerkers zijn ook gemotiveerd om ermee aan de slag te gaan, blijkt in de meeste casussen. Toch blijkt invoering lastig. “Het gaat om willen, kennen én kunnen. In de praktijk zien we dat deze drie elementen alle drie op voldoende niveau moeten zijn. Wanneer een van de drie elementen niet (voldoende) aanwezig is, gaat de verandering niet lukken”, vertelt Marieke. Zowel in de literatuur als uit de praktijkcasussen constateren de onderzoekers dat vooral “het kunnen” een knelpunt is. Marieke: “De motivatie en kennis groeien, maar medewerkers voelen zich onvoldoende in staat om de veranderingen ook door te voeren. Daar ligt ook de barrière voor verdere implementatie.”

Kunnen is een van de belangrijkste factoren die belemmerend werken als het gaat om het aanbieden van gezond en duurzaam voedsel. Daar ligt ook een kans voor de AGF-sector om oplossingen te bedenken. “Maak het voedselaanbieders een stukje gemakkelijker en inspireer hen om een bloemkooltje spannender en lekkerder te maken”, beveelt Marieke aan. “Keukenpersoneel heeft niet altijd voldoende vaardigheden om smakelijk, gezond en duurzaam te bereiden. In de koks-opleidingen (ROCs) is tot nu toe veel aandacht geschonken aan bereidingen van vlees; groenten kregen minder aandacht en ze weten daar minder mee te variëren en te experimenteren, terwijl er veel meer mogelijk is met groenten.”  

Daarnaast is gebrek aan tijd en capaciteit een veelgehoord knelpunt. “Uit de praktijkverhalen horen we dat het bereiden van gezond en duurzaam voedsel vaak meer tijd kost. Een veelgehoord voorbeeld is het snijden van groenten en fruit. Oriëntatie op nieuwe ontwikkelingen bij leveranciers van groenten en fruit kan daarbij helpen. Daar is productontwikkeling en innovatie gaande die inspeelt op deze behoefte. Zo worden er pakketten ontwikkeld van gesneden en voorbewerkte groenten dat tijd uitspaart en goed aansluit op de behoefte naar gezond, lekker en gemakkelijk. Er kunnen dus oplossingen gevonden worden in uitbesteding bij anderen”, besluit Marieke.

Het onderzoek “Implementatie van voedingsinterventies in intramurale zorginstellingen en horeca” is uitgevoerd in een publiek private samenwerking (PPS) tussen een consortium van bedrijven en onderzoeksinstellingen (Greendish, Louis Bolk Instituut, NH Stenden Hogeschool, Breda University of Applied Sciences en Wageningen Universiteit & Research). Het onderzoek is mede mogelijk gemaakt door financiering van de overheid via de Topsector Agri & Food.

Klik hier voor meer informatie en achtergrond over het onderzoek.
Klik hier voor het onderzoeksrapport.

Voor meer informatie:
Wageningen Universiteit & Research
Marieke Meeusen-van Onna
T: +31 (0)70 335 83 40
www.wur.nl