Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Erik de Roos en Hans den Dikken, Bandall:

"Banderol is door etiketteringseisen en branding groeiende in de AGF-sector"

Tholen - Banderol wordt een steeds aantrekkelijkere optie in AGF-verpakkingen. In een tijd waarin duurzaamheid en minimalisering van verspilling hoogtij vieren, maar ook wetgeving en branding belangrijk zijn in verpakkingsoplossingen, kan banderolleren volgens Bandall de oplossing zijn. "Zeker in de AGF-sector zien we de laatste jaren een significante groei in dit soort duurzame verpakkingsoplossingen", vertelt Erik de Roos van Bandall.

Het wereldwijd actieve familiebedrijf specialiseert zich in duurzame bundel- en banderolleeroplossingen in de verpakkingsindustrie. "In recente tijden zie je dat men zoekende is naar duurzame verpakkingsoplossingen", vult Hans den Dikken aan. "Vanwege de wetgeving worden plastic verpakkingsoplossingen steeds lastiger. Een volledig kartonnen verpakking levert de nodige milieutechnische problemen op en een kartonnen schaal met een sticker zijn twee verschillende materialen, wat recycle technisch onaantrekkelijk is. We zien daarom dat steeds meer Nederlandse en Belgische retailers, zoals AH of Colruyt, overschakelen naar mono-materialen. Ze willen mono-verpakkingen in de markt zetten."

Informatiedrager
Hier komt de banderoltechniek om de hoek kijken. Erik: "Om de overstap naar mono-verpakkingen te maken kiezen ze dus bijvoorbeeld voor een maaltijdsalade of bakje groenten of fruit met een banderol in plaats van een sticker." Hier liggen volgens Erik en Hans twee voorname redenen aan ten grondslag. "Enerzijds heb je dus de kwestie van de recycleerbare mono-materialen, maar anderzijds zie je dat er ook steeds meer informatie op een verpakking moet komen te staan. Je hebt etiketteringseisen, die in België bijvoorbeeld in 3 talen aanwezig moeten zijn, maar men wil ook meer en meer communiceren door middel van verpakkingen. Met slechts een sticker is dit erg lastig, maar een banderol biedt veel mogelijkheden qua branding of informatievoorziening. Tevens blijft een verpakking, zelfs in de boodschappentas, goed gesloten."

Op deze manier zijn er meerdere mogelijkheden in banderolleer-technieken. "Dit kan dus een banderol om een bakje of schaaltje zijn, waarbij we ook de mogelijkheid tot printen tijdens het banderolleren aan kunnen bieden. Een banderol dient vaak als informatiedrager. Sommige informatie kan echter variëren. Denk aan een barcode, specifieke productinformatie of informatie in een specifieke taal. Met een geïntegreerde printer kan men die informatie gewoon printen tijdens het banderolleren", vervolgt Hans.

Los bundelen
Bovendien wordt om verpakkingsmateriaal te minimaliseren ook los producten bundelen aantrekkelijker. "Dit is natuurlijk niet gemakkelijk, omdat de ene komkommer of puntpaprika groter is en de andere krommer, maar het voordeel van banderolleren hierin is dat je die kleine marges in verschillende contouren kan opvangen tijdens het banderolleren", vult Erik aan. "Daardoor vormt de banderol zich strak om het product heen en blijft het netjes zitten. Toch loop je dan nog wel eens tegen het probleem aan dat bijvoorbeeld komkommers krimpen, waardoor ze moeilijk te banderolleren zijn. Vanuit Amerika komt nu echter een techniek, waarbij ze de komkommers eerst bespuiten met een eetbare en geurloze plant-based spray, waardoor de krimp wordt tegengegaan en ze bovendien langer houdbaar blijven. Dat is heel leuk om te zien."

Het Nederlandse Bandall is actief in zo'n 120 landen wereldwijd en heeft vestigingen in onder andere Nederland, België, de Verenigde Staten, Canada en Duitsland. Hans: "Bovendien werken we in veel andere landen, zoals Spanje, Polen en Italië met sterke dealers die onze naam mogen dragen. Zo kunnen we snel schakelen naar de wensen en eisen van elke klant wereldwijd. Dit is zeker in de AGF-sector zeer belangrijk. Elke land heeft zijn eigen wetgeving of eigen behoeftes, waardoor we het volledige gamma aan willen bieden."

Zo is het AGF-aandeel van Bandall in recente jaren gestegen naar zo'n 30 procent. "Een zeer groot aandeel van onze markt bestond al uit bedrijven die in de voeding actief zijn, maar sinds het plastic vraagstuk is het AGF-aandeel gigantisch gegroeid. Zeker in het biologische segment zie je dat een natuurlijke uitstraling al snel een must is. Een kartonnen bakje met een bruin papieren banderol eromheen, die volledig te personaliseren is, valt daarbij al heel lang goed in de smaak."

Machine huren
Bandall levert het volledige gamma van standalone machines tot volledig geautomatiseerde banderolleerlijnen aan verscheidene sectoren, maar het bedrijf biedt ook de mogelijkheid om machines te huren. Erik legt uit: "Zo willen we klanten een mogelijkheid geven om met een lage investering te starten met banderolleren. Dit kan zijn omdat ze eerst willen kijken of het bevalt, maar sommige retailers werken bijvoorbeeld ook met tijdelijke acties. Dan besluiten ze na een aantal maanden dat ze weer wat anders willen, maar zitten ze niet vast aan een dure machine waar ze niets mee kunnen. Dit zijn dingen waarvan we horen dat men er vaak tegenaan stoot, waardoor we een oplossing wilde bieden."

Toch zijn er bij het banderolleren ook de nodige uitdagingen. "Zeker in de AGF-sector, waarbij veel en snel verpakt moet worden, is er daarom behoefte aan machines die een behoorlijke capaciteit halen om prijstechnisch te concurreren met bijvoorbeeld flowpackmachines. We bieden daarom een techniek aan als aanvulling op het bestaande programma, waarmee hogere snelheden behaald kunnen worden. We verwachten daar de komende jaren, zeker in de AGF-sector, veel van. Zo willen we onze gestage groei graag voortzetten", besluit Hans. 

Bandall is aanwezig op de Interpack 2023 in Düsseldorf. Hal 5 op stand C42.

Voor meer informatie:
Bandall
Damzigt 45
3454 PS De Meern
T: +31 85 27 35 840 
info@bandall.com  
www.bandall.com