Tholen – Het Aardbeienland is een aantal maanden geleden in ondernemende handen gekomen. Het themapark waar de aardbei centraal staat, is overgenomen door de familie Nijland die eerder actief was in retail. Na het pensioen van aardbeienteler/oprichter Hay Soberjé kwam het park tijdelijk in handen van Stichting Berry Promotions. Zij konden er te weinig aandacht aan geven en zochten nieuwe exploitanten. De familie Nijland stopt er nieuwe energie in en dat zorgt voor nieuw elan. “Het draait boven verwachting goed”, vertelt Fred Nijland. “Tijdens het Pinksterweekend trok het in één dag meer bezoekers dan afgelopen jaar in een hele week.”
Familie Nijland
Hij ziet een enorme potentie voor het themapark, de verkoop van aardbeien én promotie en educatie van zachtfruit in het algemeen. Toen hij vorig jaar juli het park (eindelijk) eens wilde bezoeken, was hij hogelijk verbaasd voor een dichte deur te staan. Dit jaar kreeg hij bij toeval te horen dat het park op zoek was naar een nieuwe eigenaar. In 48 uur maakte hij de deal rond. Voor Fred en zijn familie komen er met de overname van Aardbeienland heel veel lijnen samen.
Fred begon zijn werkzame leven als groenteman en stapte later over naar de supermarktbranche waar hij carrière maakte en eigenaar werd van twee PLUS-filialen. Na de verkoop daarvan werd hij interim manager bij diverse bedrijven. Nu pakt hij het ondernemerschap weer op, samen met zijn vrouw en kinderen. Dagelijks stapt de familie, die in Haaksbergen woont, in de auto om 2 uur later in Horst aan te komen.
Het Aardbeienland was altijd al een familieproject. Het werd opgericht door aardbeienteler Hay Soberjé die een aardbeienwinkeltje startte. Hay was ook een verwoed verzamelaar van alles wat met aardbeien te maken had. Voor de steeds uitbreidende verzameling werd met hulp van de familie een museum gebouwd, later kwam daar een tuin en restaurant bij. Zo ontstond langzamerhand Het Aardbeienland. Na Hay’s pensioen ontfermde Stichting Berry Promotions zich over het park en vond de familie Nijland als nieuwe eigenaar. Hay Soberjé woont nog steeds op het terrein en is superblij met deze overname. Vanaf het terras bekijkt hij regelmatig de nieuwe ontwikkelingen.
Het Aardbeienland is in Anton Piek-stijl ontworpen en wordt beschouwd als regionale parel. Niet alleen voor vertier, maar ook omdat het park heeft aangetoond dat er behoefte is aan kennis over de herkomst van ons voedsel. De familie Nijland zorgt ervoor dat Het Aardbeienland weer dagelijks te bezoeken is. Daarnaast wil de familie het park jaarrond gaan open stellen, de zachtfruitconsumptie verder stimuleren en in samenwerking met Stichting KERNgezond het park inzetten voor educatieve doeleinden. Hierbij is onder andere voetballer Maurice Graef, topscoorder van VVV Venlo, als ambassadeur van een gezonde leefstijl bij betrokken.
Basis van het park is het kassencomplex van 7500 m2 met aardbeien die nu volop in productie zijn. De aardbeien zijn te koop in de winkel op het park en ook gaat de familie de komende zomer op twee markten staan. Fred: “Zo drijven we handel in de hoogste kwaliteit aardbeien én zorgen we voor extra zichtbaarheid.” Aardbeien die niet voor de verkoop geschikt zijn, worden verwerkt in de keuken van het park. Zijn zoon en chef-kok zwaait daar de succesvol de scepter. Fred: “Het is waanzinnig hoeveel aardbeienvlaaien we verkopen.”
Terras met aardbeirode stoelen
De familie Nijland kijkt terug op intensieve maanden die naar meer smaken. “We zijn sinds Koningsdag open en hebben nog niet veel aan promotie gedaan, maar desondanks gaat het waanzinnig goed. Hier is echt behoefte aan”, besluit Fred.
Voor meer informatie
Fred Nijland
Het Aardbeienland
Kreuzelweg 3
5961 NM Horst
T: 077 397 0216
[email protected]
www.aardbeienland.nl