Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Akkoord bij sjordersbedrijven, maar onzekerheid blijft

"Rederijen besloten Rotterdam over te slaan in de havenrotaties"

Afgelopen vrijdagochtend vóór 9.00 uur werd duidelijk dat de leden van FNV hebben ingestemd met het onderhandelingsresultaat met sjordersbedrijven International Lashing Service (ILS) en Matrans. Daarmee is het arbeidsconflict opgelost en is er een cao-akkoord bereikt. De komende weken richten de bedrijven zich op het wegwerken van de opgelopen achterstand, geeft evofenedex aan.

De sjorders moesten volgens een kort geding, aangespannen door evofenedex en partner-havenbedrijven, al vanaf maandag 7.00 uur vorige week het werk hervatten. Er was een dreiging dat de staking zonder akkoord vanaf vrijdag zou worden hervat, maar de partijen bereikten donderdagmiddag alsnog overeenstemming. Daardoor kon er dit weekend gewoon worden doorgewerkt. De verwachting is dat het nog zeker drie weken duurt om de achterstand volledig weg te werken. Het aantal wachtende schepen voor de kust is inmiddels beperkt.

Vertraging duurt ongeveer een week
Uit een uitvraag van evofenedex onder haar leden blijkt dat de vertraging in de meeste gevallen ongeveer een week bedraagt. Beperkte volumes konden worden omgeleid via andere havens, maar voor 40 procent was dat niet mogelijk. Vooral de export is hard geraakt door de beperkte 'cargo opening windows' voor het inleveren van containers. Daarnaast besloten veel rederijen Rotterdam over te slaan in de havenrotaties, waardoor vaarschema's zeer onbetrouwbaar zijn geworden. Tot 50 procent van de binnenvaartschepen heeft deels stilgelegen, terwijl het wegvervoer met circa 20 procent is toegenomen om spoedzendingen te kunnen afhandelen.

Keten nog ontregeld
De logistieke keten kampt met grote vertragingen en schade. Tijdens de stilstand zijn tijdkritische en bederfelijke goederen, zoals vlees, vis, groente, fruit en medicijnen, vertraagd of verloren gegaan. Ook productielijnen kwamen stil te liggen door het uitblijven van onderdelen en exportcontainers. Terminals, depots en inlandterminals raakten overvol, waardoor het nog weken tot maanden duurt voordat de situatie is genormaliseerd. Rederijen proberen hun vaarschema's te herstellen, maar eerdere verstoringen, zoals bij de blokkade van het Suezkanaal, laten zien dat dit proces lang kan duren. Leden die last hebben van de verstoorde keten, verzoeken we met ons contact op te nemen.

Gezamenlijke aanpak loont
Evofenedex bedankt haar leden die input hebben geleverd over de impact van de stakingen op de bedrijfsvoering. Die informatie bleek van grote waarde om in het weekend van 11 en 12 oktober snel te kunnen handelen, in samenwerking met onder meer Deltalinqs en het Havenbedrijf Rotterdam. "Evofenedex en haar partnerorganisaties waren geen partij in het arbeidsgeschil, maar vanwege de grote sociaaleconomische gevolgen was het belangrijk dat de keten gezamenlijk optrad om de schade te beperken. Dat is met succes gelukt na de uitspraak van de rechter en het daaropvolgende akkoord."

Bron: evofenedex

Gerelateerde artikelen → Zie meer